Autonieuws
Britse Trident presenteert dieselende Iceni Magna en Venturer
29 april 2014 - Nadat het opnieuw angstvallig stil is geweest rond Trident, presenteert de kleine Britse sportautobouwer ineens niet één, maar twee nieuwe modellen. Nou ja, naar eigen zeggen dan. Want de Iceni Magna lijkt verdacht veel op de in 2012 getoonde Iceni. De Venturer kennen we nog niet.
Daadwerkelijk nieuw of niet, de Trident Iceni Magna, gebaseerd op de Iceni, is op z'n minst zeer bijzonder te noemen. De open tweezitter, een fastback volgens de makers, is namelijk voorzien van een ongebruikelijk motorblok, te weten een 6.6 liter V8 uit een vrachtwagen. En niet eentje die benzine lust, maar diesel. Een dieselende sportcoupé, dat zie je zelden. En Trident maakt 'em nog eigenaardiger door de auto een standaardvermogen van 400 pk en liefst 950 Nm mee te geven.
Absurde powerkits
Echter dit is pas het begin. Kopers die het Performance Package aanvinken moeten 435 pk en 1.288 Nm zien te temmen, en wie het aandurft om het Track Pack te bestellen kan z'n borst natmaken voor 670 pk en 1.423 Nm. Hoe indrukwekkend dat absurde vermogen de sprint naar 100 km/h weet te verschalken maakt Trident niet bekend, maar als je je bedenkt dat de basisuitvoering al in 3,7 seconden de honderd weet aan te tikken, dan behoeft het verder geen uitleg dat de Trident Iceni Magna tot de allersnelste sportauto's ter wereld behoort. Idem dito aangaande de Venturer trouwens. Want die is te verkrijgen met dezelfde aandrijflijn. Kosten? Beide zijn er vanaf € 96.000 pond, wat omgerekend zo'n € 116.000,- is. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.