Autonieuws
The next level: Porsche 918 RSR
9 januari 2011 - Eerst was er de Porsche 911 GT3 R Hybrid, een volbloed racemonster met indrukwekkende hybridetechniek. Toen kwam de 918 Spyder, een bloedstollende, straatlegale vertaling van de GT3 R Hybrid. Nu is er de 918 RSR, een kruisbestuiving van z?n beide voorgangers. Porsche goes the next level!
Al weet je wat er komen gaat, als het moment dan bijna aanbreekt blijft het spannend. Porsche trok vandaag het doek van de Porsche 918 RSR, volgens de makers een racewagen die ‘de toekomst van de racerij belichaamt’. ‘Ouderwetse’ mechaniek en hybridetechniek gaan daarbij hand-in-hand, net als bij de Porsche 911 GT3 R Hybrid waarop de 918 RSR technisch is gebaseerd. De RSR beschikt over een V8 afgeleid van de Porsche RS Spyder Le Mans-racer. De motor is zelfstandig goed voor 563 pk, maar dankzij twee elektromotoren genereert de gezamenlijke krachtcentrale liefst 767 pk. De elektromotoren, elk 75 kW sterk, bevinden zich bij de voorwielen. Het zogenoemde Torque Vectoring draagt zorg voor een optimale verdeling van de krachten op de as waardoor de handelbaarheid en de stuurreacties naar een hoger niveau worden getild. Via een 6-bak, eveneens afkomstig uit de RS Spyder, worden alle aandrijfkrachten verdeeld.
Eigen kerncentrale
Visueel is de 918 RSR uiteraard een afgeleide van de Porsche 918 Spyder Concept. Uiteraard verschilt de RSR van de open 918 uit racetechnische overwegingen. De coupékoets is opgetrokken uit koolstofvezel en volledig geoptimaliseerd ten behoeve van de aerodynamica en de duurzaamheid van de techniek onderhuids. Niet direct zichtbaar zijn de portieren die naar boven schanieren bij het openen. Gaaf detail is de kleine ventilator tussen de twee ‘domes’ achterop de bolide. Nog gaver is het vliegwiel vlak naast de bestuudersstoel wat wel iets wegheeft van een compacte kerncentrale. Dat is het feitelijk ook, want hier wordt de energie verzameld en opgeslagen dat wordt verkregen bij het remmen. Een druk op de knop en de opgeslagen energie wordt via de beide elektromotoren gedurende maximaal acht seconden losgelaten zodat de RSR kortstondig over zijn maximum vermogen beschikt. Handig bij acceleraties en inhaalmanoeuvres.
Oud en nieuw
De Porsche 918 RSR is in alles een stap verder naar hoe de racerij er over een x-aantal jaren uitziet: paardenkrachten worden nog altijd tegen elkaar uitgevochten, maar op een meer verantwoordelijke en duurzame wijze. Optisch is de RSR juist een knipoog naar het verleden. Zo is het startnummer 22 een hommage aan de Porsche 917 waarmee Helmut Marko en Gijs van Lennep in 1971 de 24 Uren van Le Mans wist te winnen. Ook de kleur "Liqiud Metal Chrome Blue" en de oranje striping is terug te vinden in het verleden van Porsche.
Enkel op het circuit
De Porsche 918 RSR beleeft zijn debuut op de NAIAS in Detroit die momenteel plaatsvindt. Officieel heeft Porsche zijn plannen met de 918 RSR nog niet bekend gemaakt. Er wordt gezegd dat als de RSR al geproduceerd gaat worden deze enkel op het circuit te vinden zal zijn. Das jammer!
Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com