Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

Range Rover Sport SVR officieel ontketend

10 augustus 2014 - Sneller dan menig Porsche, dikke BMW's en een Japans rallykanon, en dat terwijl deze auto het formaat van een tuinhuisje heeft. Maak kennis met de Range Rover Sport SVR, de allersnelste SUV van Britse bodem ooit.

We wisten het al eventjes, maar nu is de Range Rover Sport SVR dan eindelijk officieel. Of kunnen we beter schrijven een F-type R Coupé in een SUV-behuizing? De snelste en krachtigste Range Rover ooit beschikt immers over dezelfde 5.0 liter V8-Supercharged als die Britse sporter, goed voor hetzelfde vermogen van 550 pk bij 680 Nm aan koppel. Slechts 4,7 seconden is nodig om de SVR naar de 100 km/h te brengen en doorknallen kan helemaal tot aan 260 km/h. Dan grijpt de begrenzer in.

Actieve uitlaatbrul
De Range Rover Sport SVR is altijd uitgerust met de 8-traps automaat van ZF, evenals vierwielaandrijving. In het terrein staat het dus zijn mannetje als iedere andere Range Rover. Maar wil je ermee de Ną¼rburgring op dan is dat evengoed mogelijk. Sterker, met een rondetijd van 8 minuten en 14 seconden is de SVR sneller door de Groene Hel dan menig rasechte sportauto. Qua brul kan de SVR zich volgens Land Rover ook goed meten met een sportauto. In het actieve uitlaatsysteem zijn elektronische geregelde kleppen aangebracht waardoor deze super-Brit, afhankelijk van de gas-stand, de meest luide kreten uitslaat. Tijdens normaal rijgedrag houdt de SVR zich aardig koest.

22 inch
Naast allerlei tweaks aan de rijtechniek is de SVR ook optisch aangepakt, maar verschilt hij qua uitstraling niet overdreven veel van de gewone Range Rover Sport. Het meest herkenbaar is hij aan z'n wielen. Die zijn speciaal voor de SVR ontwikkeld en kunnen wel 22 inch meten. Continental heeft dan het SportContact 5-schoeisel verzorgd. Standaard zijn 21 inch wielen met daar omheen vierseizoenen-banden. Binnenin wordt op sportstoelen getrakteerd en een interieur dat is aangekleed door SVR, de maatwerkafdeling van Land Rover. Prijzen volgen nog.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.