Autonieuws
3D-printer al ingeburgerd bij Opel
20 augustus 2014 - Met de komst van de 3D-printer kan iedereen een beetje zelfstandig fabrikant worden. Dat klinkt een beetje eng voor diegene die al fabrikant zijn en daar hun brood mee verdienen. Je kunt er ook de voordelen van plukken, zoals Opel doet. Zo gebruikt de Duitse autobouwer nu al assemblagegereedschap en mallen die uit een 3D-printer komen voor productiedoeleinden.
Volgens Opel is gereedschap dat gemaakt is door een 3D-printer goedkoper (tot wel 90%), lichter en sneller te produceren. Dat scheelt tijd en geld en omdat alle kleine beetjes helpen wordt in Eisenach nu al gebruikgemaakt van gereedschap uit een 3D-printer voor de assemblage van de Adam en Adam Rocks. Zo komen de naamlogo's op de zijkant van de Rocks uit een 3D-printer 'rollen' en wordt voor de voorruit een 3D geprinte geleider gebruikt om de montage van de ruit te vereenvoudigen en een nauwkeurige positionering te garanderen. Ander geprint gereedschap wordt ingezet om de chromen dorpelplaten van de Adam Rocks te bevestigen en het stoffen Swing Top-dak te installeren. In totaal zijn er al zo'n veertig van dergelijke assemblagetools in Opel's assemblagefabriek in Eisenach in gebruik. Ook bij de productie van de Opel Insignia en Cascada is al geprint gereedschap ingezet. De nieuwe Corsa en Vivaro, alsmede de Mokka, die later dit jaar van de band begint te rollen in Zaragoza, zijn modellen die eveneens met behulp van gereedschap uit de 3D-printer zullen worden gebouwd.
Potentieel
Opel meldt dat er nog veel meer uit 3D-printing te halen is. Verwacht wordt dat het inzetten van deze innovatieve techniek alleen maar zal toenemen. 3D-printing stelt de fabrikant namelijk in staat het gereedschap met slechts enkele muisklikken aan te passen als er iets aan de auto verandert, en dat biedt grote voordelen. Momenteel gaat het nog om vrij kleine assemblagegereedschappen, maar aangezien met het 3D-printingproces elk denkbare vorm geproduceerd kan worden, denkt Opel in de toekomst ook grote delen uit de printer te kunnen laten 'rollen'. Een complete dorpel of de achterspoiler bijvoorbeeld.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.