Autonieuws
Autobelastingen 2015 & 2016: wat verandert er?
15 september 2014 - Het is vandaag Prinsjesdag. En dat betekent dat de plannen voor de autobelastingen voor 2015 en 2016 ook bekend zijn gemaakt. Wat verandert er met de bijtelling, de BPM en de wegenbelasting?
Bijtelling 2015
Het hing al in de lucht, per 2015 worden de CO2-normen voor de 14%- en de 20%-bijtelling weer aangescherpt. Opvallendste wijziging is dat het verschil tussen benzine- en dieselauto's zal verdwijnen. Zowel voor benzine- als voor dieselauto's geldt bij een eerste tenaamstelling vanaf 2015 een bijtelling van 14% als de CO2-uitstoot niet meer is dan 82 g/km. Daarboven is de 20%-bijtellingscategorie van kracht, mits de CO2-uitstoot niet hoger is dan 110 g/km.
Bijtelling 2016
Over de verdere toekomst van de bijtelling, dat wil zeggen vanaf 2016, zal het kabinet binnenkort de zogenaamde Autobrief 2 bij de Tweede Kamer aanbieden. Naar algemeen wordt aangenomen, verdwijnt daarbij de bijtellingsdifferentiatie op basis van de CO2-uitstoot en zal een bijtellingskorting alleen van kracht blijven voor elektrische voertuigen.
Bijtelling elektrische auto's en plug-in hybrides 2015
Voor elektrische auto's blijft de bijtelling in 2015 4%. Voor plug-in hybrides met een CO2-uitstoot van niet meer dan 50 g/km blijft de bijtelling 7%. Beide categorieën hebben in 2015 ook nog een MRB-vrijstelling. Dit alles om de aanschaf van schone auto's te blijven stimuleren.
BPM 2015
Per 2015 wordt de vrijstelling van de BPM voor de meest zuinige auto's beperkt tot volledig elektrische auto's. Op plug-in hybride auto's en zeer zuinige benzine- en dieselauto's wordt vanaf 2015 BPM verschuldigd. Daarvoor wordt een extra schijf ingevoerd voor auto's met een CO2-uitstoot van 1 tot en met 82 g/km. Die schijf bevat een vast basistarief van € 175 en daarnaast een heffing van € 6 per gram CO2-uitstoot.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.