Autonieuws
Nieuwe Mercedes SLK openhartig gepresenteerd
12 januari 2011 - Mercedes-Benz stelt je officieel de nieuwe SLK voor. Met een geëvolueerd design, nieuwe of sterk verfijnde motoren en vooruitstrevende innovaties is de roadster helemaal voor klaar voor alle weersomstandigheden.
De Mercedes SLR McLaren ligt achter ons, het tijdperk van de SLS AMG is begonnen. De SLK volgt deze giganten op de voet. Heeft de vorige SLK trekjes van de SLR, de nieuwe kent visuele overeenkomsten met de gevleugelde Mercedes. Van voren dan, verder naar achteren is het exterieurontwerp vooral een evolutie op de huidige generatie. Mercedes heeft daarin gepoogd het heden zo veel mogelijk met het verleden te laten versmelten. De grille bijvoorbeeld, met in het midden de prominente Mercedes-ster is naar eigen zeggen een verwijzing naar de 190 SL, de "oer-SLK". Het nieuwe Mercedes-gezicht komt vooral tot uiting in de gelijkenissen met de CLS. De steilere frontpartij heeft er tevens voor gezorgd dat de Cw-waarde van 0,32 naar 0,30 ging en deze verbeterde stroomlijn is gunstig voor het comfort en het verbruik.
Interieur
Het interieur van de nieuwe SLK doet in niets meer op dat van zijn voorganger denken. Sterker nog, het SLS-gehalte is hier extreem hoog. Mercedes laat weten met dezelfde precisie en vakmanschap en met gelijksoortige materialen het binnenste van de SLK te hebben afgewerkt. Al in de basisuitvoering zijn de middenconsole en andere sierdelen van geborsteld aluminium. Optioneel is donkerbruin glanzend wortelnotenhout of zwart glanzend essenhout leverbaar. Tevens een optie is een analoge klok die in het midden bovenop het dashboard wordt geplaatst. Verder behoort er tot de uitrusting een met leer bekleed en aan de onderzijde afgevlakt multifunctioneel sportstuurwiel, Ambiente-verlichting en het tijdens het open rijden erg aangename Airscarf, de bekende nekverwarming als warme sjaal.
Magie
Mercedes heeft bij de nieuwe SLK vastgehouden aan de inklapbare hardtop. Of er nog tijdwinst is behaald op de 22 seconden openen en sluiten van de huidige generatie maakt men niet bekend. Alle aandacht gaat uit naar Magic Sky Control. Deze innovatie is optioneel en bestaat uit een glazen dakpaneel waarmee de kleuring kan worden aangepast van licht naar donker getint. Het reguliere panorama-variodak met donker getint glas is ook gewoon weer van de partij. Nieuw en uniek is ook het zogenoemde Airguide, een alternatief voor het gebruikelijke windschot dat via roterende schijven aan de achterkant van de rolbeugel de luchtstromen van achteren in goede banen leidt.
Motoren
Nieuwe vier- en zescilindermotoren voorzien van de ECO-start-/stopfunctie maken de nieuwe SLK tot 25% zuiniger dan zijn voorganger. Aftrappen doet Mercedes met de SLK 200 BlueEFFICIENCY met 184 pk, de SLK 250 haalt uit zijn viercilinder 204 pk. Standaard is het handmatig schakelen, doet de 7-G Tronic Puls automaat dit voor je dan is een verbruik van 6,1 l/ 100 km met de SLK 200 te realiseren. De CO2-uitstoot ligt op 142 g/km en de acceleratie van 0-100 km/h verloopt in 7,0 seconden. Pieken doet de instapper bij 240 km/h (automaat 237 km/h). De SLK 250 BlueEFFICIENCY is altijd voorzien van de 7G-TRONIC PLUS en verbruikt 6,2 liter per 100 kilometer wat overeenkomt met een CO2-waarde van 144 gram per kilometer. De acceleratie van 0-100 km/h duurt 6,6 seconden en de topsnelheid bedraagt 243 km/h. Beduidend meer pit is er voorhanden met de SLK 350, goed voor 306 pk. De volledig nieuw ontwikkelde zescilinder kan de roadster in 5,6 seconden naar ‘100’ laten snellen en een top geven van 250 km/h. Als verbruik noteert ´ie 7,1 l/100 km (CO2: 167 g/km).
Rijgedeelte
Mercedes belooft dat de nieuwe SLK voorop loopt in technische voorzieningen en dat hij in elk opzicht rijplezier zonder compromissen levert. De rijbeleving is doorgaans comfortabel met een sportief temperament. In welke mate dit wordt geboden kan eventueel zelf bepaald worden middels het Dynamic Handling Package (DHP). Een onderstel met elektronisch gestuurde, continu verstelbare demping gepaard met een directere besturing en Torque Vectoring Brake garanderen dan het rijplezier. Standaard wordt er een onderstel met stalen veren gemonteerd, als tussenstap naar het DHP is er een sportonderstel met stuggere veren.
De nieuwe Mercedes-Benz SLK zal ruim op tijd voor de zomer bij de dealers arriveren, namelijk op 26 maart al. De lentezon meepakken is dus ook nog mogelijk, mist ie te bekostigen is tenminste. Prijzen zijn namelijk nog niet bekend.
Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com