Autonieuws
Nieuwe Porsche Cayenne GTS plaats vraagtekens bij Turbo
4 november 2014 - Los Angeles, the city of angels, Hollywood, kortom, de stad waar zien en gezien worden nergens meer heerst. Dat Porsche uitgerekend hier de nieuwe Cayenne GTS voorstelt is zo klaar als een klontje.
De nieuwe Porsche Cayenne GTS is al weer de derde generatie en nog altijd slaat het model een brug tussen de minst bedeelde uitvoeringen en de alles overtreffende Turbo-modellen. Dat is optisch zichtbaar en technisch merkbaar. Sterker, waarom zo nodig nog een Cayenne Turbo (S) aanschaffen? Om die machtige achtcilinder natuurlijk! Al scoort de dubbel geblazen 3.6 liter V6 van de nieuwe Cayenne GTS zeker ook niet slecht: tot 440 pk en 600 Nm aan trekkracht komt 'ie, wat respectievelijk 20 pk en 85 Nm meer is dan de oude. 'Bij een lager verbruik', wil Porsche graag nog eventjes kwijt.Interessanter is dat de Cayenne GTS nog sneller van 0 naar 100 km/h sprint. Nog maar 5,2 seconden duurt dat en voorzien van het Sport Chrono-pakket verloopt dat nog een tiende vlotter. Doorknallen kan helemaal tot 262 km/h en daarbij moet de sportuitlaat voor een enerverende soundtrack zorgen.
Dikdoenerij
De demping van de Porsche Cayenne GTS is sportief afgesteld, mede dankzij het Porsche Active Suspension Management. Vergeleken met het onderstel van de Cayenne S is de GTS met 24 millimeter verlaagd en 20 millimeter bij de versie met luchtvering.Tot zover de technische zaken. Optisch neigt de GTS als vanouds meer richting de Cayenne Turbo. Het front is zelfs bijna hetzelfde en de contrasterend zwart gespoten accenten doen ook een duit in het sportieve zakje. Verder wordt de GTS gekenmerkt door bredere wielkasten, speciale zij-skirts en 20 inch RS Spyder-Design wielen. In het interieur is de lederen bekleding afgezet met alcantara.
Ook nieuwe instapper
Kort na de Cayenne GTS zal Porsche in Los Angeles ook een nieuw basismodel het podium oprijden. Deze nieuwe telg is ook voorzien van een 3.6 liter V6 maar moet het stellen zonder turbo's. Het vermogen reikt tot 300 pk en daarmee valt in 7,7 seconden naar de 100 km/h te accelereren. De top bedraagt 230 km/h en als verbruik geeft Porsche een gemiddelde op van 9,2 l/100km bij een CO2-uitstoot van 215 g/km.Het stel nieuwe Cayenne's is vanaf eind februari te vinden bij de Porsche-dealer. De prijzen zijn nog niet bekend.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.