Autonieuws
Modenese spaghetti estrema: Ferrari FXX K
2 december 2014 - Ferrari presenteert de opvolger van de FXX (op basis van de Enzo): de Ferrari FXX K. Een keiharde circuitmachine voor slechts een select clubje rijkaards die de LaFerrari te gewoontjes vinden.
Zoals alle XX-modellen van Ferrari is de FXX K eigenlijk een super-exclusief testlaboratorium op vier wielen. Ermee rijden op de openbare weg is mede daarom strikt verboden en je vergapen aan de FXX K zal dan ook alleen mogelijk zijn op of direct naast het circuit. Maar zelfs dan is de kans dat je er eentje tegenkomt nihil. Met de FXX K mag namelijk niet deel worden genomen aan allerhande races. Alleen tijdens exclusief georganiseerde Ferrari-evenementen mag de auto in actie komen. Bovendien is de oplage gelimiteerd tot een onbekend gering aantal exemplaren en de ervaring leert dat een deel daarvan de kilometerstand stellig op 000000 houdt. Verlekkeren aan de Ferrari FXX K zal dus overwegend aan de hand van foto's moeten.
1.050 pk
Niet verwonderlijk diende de LaFerrari als basis voor de FXX K. Maar daarmee is eigenlijk ook alles wel mee gezegd. Speciaal voor de FXX K is alles tot op het laatste boutje onder een vergrootglas gelegd, aandachtig zoekend naar marges waar nog wat te halen viel. Zo heeft de 6.3 liter V12-motor nieuwe nokkenassen en een gemodificeerd klepbedieningsmechanisme met mechanische klepstoters in plaats van hydraulische. De inlaatspruitstukken zijn opnieuw ontworpen en zijn op een speciale manier gepolijst. Het uitlaatsysteem is gemodificeerd omdat de geluiddempers zijn verwijderd. Uiteindelijk, met behoud van de duurzaamheid, is het resultaat daarvan een maximumvermogen van 1.050 pk bij een koppel van ruimschoots 900 Nm. De 6.3 liter V12 neemt hiervan 860 pk voor rekening, de elektromotor 190 pk.
Manettino
Kenners hadden het vast al in de smiezen: de aanduiding K in de naam verwijst naar het KERS (Kinetic Energy Recovery System) dat is toegepast. Dit systeem is verder geëvolueerd voor het leveren van maximale prestaties die de bestuurder van de FXX K kan beïnvloeden met de zogeheten Manettino-knop. Er zijn vier standen op de middenconsole: Qualify, voor maximale prestaties voor een gelimiteerd aantal ronden; Long Run om constant prestaties te optimaliseren; Manual Boost voor het direct leveren van maximale aandrijfkracht; en Fast Charge, voor het snel opnieuw opladen van de accu van de auto. De mate van ingrijpen door het aanwezige E-Diff elektronische differentieel, de F-Trac tractie controle, het Racing SSC (Side Slip Angle Control) en het high-performance ABS kunnen worden gecontroleerd door stand 5 van het Manettino op het stuurwiel.
Geen spoiler te weinig en te veel
Veel aandacht is verder geschonken aan het leveren van maximale efficiency op ieder gedeelte van alle circuits. De voorkant van de FXX K wordt gedomineerd door een tweedelige spoiler en een vergrote splitter, die 30 mm is verlaagd, met een opening in het midden. Twee paar verticale elementen, een eindplaat en aan de buitenzijde opstaande vinnen zorgen ervoor dat de rijwind naar de flanken wordt geleid. Hierdoor wordt een luchtwerveling in lengterichting gegenereerd die resulteert in een gecontroleerde onderdruk. Op deze manier wordt de luchtweerstand van de wielen weggezogen naar de buitenkant van de aerodynamisch vormgegeven onderkant van de FXX K. Samen met de zijskirts " die vanaf de dorpels uitsteken " wordt de luchtdoorstroming aan de onderkant van de auto geoptimaliseerd voor een nog betere efficiency. De aanpassingen aan de achterzijde zijn ook louter functioneel. De achterkant is 30 mm hoger, terwijl de beweegbare spoiler nu met maximaal 30 mm kan worden vergroot. Een verticale vin en een kleine vin aan de zijkanten van de achterpartij dienen voor een verlaging van de luchtweerstand en dragen op hun beurt ook bij aan een hogere downforce. Al met al ingrepen die de FXX K bij 200 km/h met een tegendruk van 540 kilogram tegen het asfalt duwt.
Slimme Pirelli's
De plakgraagheid van de FXX K is verder nog verbeterd door het gebruik van Pirelli-slickbanden met sensoren die de versnelling in lengte, radiale en zijwaartse richting monitoren evenals de temperatuur en de bandenspanning. Hierdoor wordt de interactie tussen banden en wegdek accuraat geanalyseerd, waardoor nog vitalere gegevens worden verkregen voor het optimaal laten functioneren van het tractiecontrole-systeem. Hadden we al gemeld dat de Ferrari FXX K een rijdend testlaboratorium is"¦Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.