Autonieuws
Prestigekwestie: Audi A8 L W12 voor € 192. 525,-
19 januari 2011 - Het absolute summun binnen het Audi A8-programma is vanaf nu de A8 L W12. Audi voegt hem toe aan de lijn van hun toplimousine. In mei start men de aflevering, al zal dit met name in Amerika en Azië plaatsvinden.
In de Verenigde Staten en rijzende landen (China, India) vinden ze gretig aftrek, in Europa en zeker Nederland worden typische prestigeauto’s zoals de Audi A8 L W12 steeds zeldzamer. Toch wil onze Nederlands Audi-importeur Pon de mogelijkheid bieden om hem aan te schaffen. De prijs bedraagt € 192.525,- en bestellingen worden per direct aangenomen.
Wie het breed heeft…
De W12 is standaard een Audi A8 Lang, wat betekent dat de wielbasis 13 centimeter langer is dan de reguliere A8-modellen. De extra lengte komt volledig ten goede aan de achterpassagiers; de beenruimte op de twee individuele zetels is zodoende riant te noemen. Gepaard gaande met een enorme hoeveelheid luxe aan boord waant men zich in ongekende rijkdom. Standaard is onder andere MMI navigatie plus, een DVD/CD-wisselaar, Bose Surround Sound, airconditioning met vier klimaatzones, telefoonvoorbereiding online, lederen bekleding, alcantara pakket, comfortstoelen, LED-koplampen en parkeerhulp met achteruitrijcamera.
Pro Line Plus
En daar houdt het niet op, mits je daar nog extra voor in de buidel tast. Als vanouds is er namelijk nog de Pro Line Plus-uitvoering. Voor nog eens € 12.150,- zitten inzittenden er helemaal warmpjes bij met audio- en videovoorbereiding inclusief digitale radio (DAB) en digitale TV-ontvangst, losse bedienhoorns vóór en achter voor (online)telefoonvoorbereiding, een garagedeuropener, nachtzichtassistent met voetgangermarkering, stoelventilatie en massagefunctie voor- en achterin. Metallic- of pareleffectlak, dynamic steering, assistentiepakket inclusief pre sense plus behoren eveneens tot het uitbreidingpakket.
In alles vooruit
Uiteraard draait het bij de A8 W12 om zijn majestueuze machinerie. We hebben het hier over een 6.3 liter W12-motor, goed voor 500 pk. De direct ingespoten twaalfcilinder is standaard gekoppeld aan de achttraps tiptronic-transmissie, een combinatie die volgens de fabrikant in alle rust voor prestaties van sportwagenniveau zorgt. We geloven het meteen. Minder relevant, maar misschien toch prettig om te weten is dat de A8 L W12 ten opzichte van zijn voorganger 12% zuiniger is geworden. Als verbruik noteert Audi 12,4 l/100 km.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com