Autonieuws
22 april 2015 - Na driekwart jaar op de markt te zijn acht Audi de tijd rijpt de TT Coupé van een nieuwe instapmotor te voorzien. Het is de 1.8 liter TFSI geworden, die ook beschikbaar is voor de TT Roadster.
Het motorpalet van de Audi TT zal wel nooit heel omvangrijk worden en met de introductie van de 1.8 TFSI bestaat het programma voortaan uit drie opties: drie benzines en één diesel. De nu gepresenteerde 180 pk sterke viercilinder-turbobenzine neemt het stokje van instapper over van de tweeliter TFSI, die 230 pk weet te ontwikkelen. De benzinetopper is de TTS met 310 pk. Althans, tot dat de TT RS zich zal aandienen. Dieselen kan met de 184 pk sterke 2.0 TDI.
Prestaties 1.8 TFSI
Net zoals de overige motoriseringen kan ook de 1.8 TFSI gekoppeld worden aan zowel een handbak als de DSG met dubbele koppeling. Die eerste is standaard en dan valt er in 6,9 seconden naar de 100 km/h te snellen, gesteund door een koppel van 250 Nm dat al vanaf 1.250 tpm beschikbaar is. Verrassend is dat de optionele automaat een tiende langer over de sprint doet (normaliter is die sneller dan de handbak). De topsnelheid van beide Coupé-versies ligt op 214 km/h en Audi geeft een verbruik op dat ligt tussen 5,8 en 6,1 l/100 km. Voor de TT Roadster 1.8 TFSI geldt dat die op alle onderdelen net een fractie minder goed scoort dan de Coupé.
Na de zomer
In Duitsland is het nieuwe basismodel al te bestellen vanaf € 32.100,- in het geval van de Coupé en € 34.500,- voor de Roadster. Dergelijk prijzen hoef je in de Nederlandse Audi-showrooms niet te verwachten, evenals een lancering nog voor de zomer. Helaas pas daarna is de motorvariant te bestellen.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.