Autonieuws
BMW heeft een nieuwe X1
2 juni 2015 - Na een carrière van 6 jaar exemplaren mag de eerste generatie BMW X1 met pensioen. Een compleet nieuwe, ruimere X1 staat klaar om vanaf oktober het stokje over te nemen en de reeds 730.000 verkochte exemplaren verder uit de bouwen.
De tweede generatie van de BMW X1 is echt een X. Waar de eerste generatie misschien wat deed denken aan een station-op-hoge-poten, oogt z'n opvolger dankzij de nieuwe koets meer op z'n grotere broer, de X3. Ook zijn er hier en daar trekjes van de 2-serie Active Tourer te vinden.Niet alleen qua uiterlijk overigens, want de X1 deelt z'n platform met die laatste, wat ook te zien is in de afmetingen. Hoewel de nieuwe X1 een stuk forser oogt dan z'n voorganger, neemt 'ie in de lengte met 5 centimeter af. In de hoogte groeit 'ie dan wel weer met ruim 5 centimeter en ook is de nieuwe X1 wat breder. Robuuste proporties die beter bij de X-designtaal passen, aldus BMW.
Ruimer
Hoewel de nieuwe X1 van buiten niet veel groter is geworden, beweert BMW dat 'ie van binnen juist wel veel ruimer is dan voorheen. Zo neemt de bagageruimte achterin met 85 liter toe naar 505 liter en op de achterbank is er 37 millimeter meer beenruimte. Dankzij de hogere daklijn is de zitpositie wat verhoogd, zodat er beter zicht is op het verkeer. Het interieur is zoals we dat kennen van BMW: mooie materialen die op hoog niveau zijn afgewerkt en iedere X1 is standaard uitgerust met airco, audio met USB- en AUX-aansluiting, iDrive en een 6,5 inch display vrijstaand display.
Nieuwe features
Bij een nieuw model horen nieuwe gadgets. BMW biedt optioneel ConnectedDrive aan, met onder andere een Head-Up Display dat informatie op de voorruit projecteert, Active Cruise Control met Stop & Go, Lane Departure Warning, Traffic Jam Assistant, Collision Warning en Pedestrian Warning met City Braking-functie.De eerste modellen zijn leverbaar in de uitvoeringen Model Essential, Model Sport Line en Model xLine. Vanaf november 2015, een maand na de introductie, levert BMW de X1 ook als Model M Sport.
Benzinemotoren
Onder de kap krijgt de nieuwe X1 de beschikking over een nieuwe lijn viercilinders, waarvan twee benzine- en twee dieselversies. Het benzinegamma begint met de sDrive20i met 192 pk en 280 Nm. Die legt de sprint naar 100 km/h af in 7,7 seconden en heeft een topsnelheid van 225 km/h. Iets hoger op de motorenladder vinden we de variant met dezelfde tweeliter viercilinder, maar dan met vierwielaandrijving. De X1 is hiermee iets sneller bij de 100 km/h, namelijk in 7,4 seconden, maar moet wel 2 km/h inleveren op de topsnelheid. De benzinetopper is de xDrive25i, ook een 2.0 liter viercilinder, maar met 231 pk en 350 Nm. Hiermee sprint de X1 naar 100 km/h in 6,5 seconden en gaat 'ie door naar de 235 km/h.
20% in 2015
De instapdiesel is de sDrive18d met 150 pk en 330 Nm. De 100 km/h wordt met dit blok bereikt in 9,2 seconden en de top ligt op 205 km/h. Deze versie is ook meteen de schoonste van allemaal. De sDrive18d stoot in combinatie met een handbak 109 gram CO2 per kilometer uit en komt daardoor in 2015 nog in aanmerking voor 20% bijtelling. Een trede hoger vinden we de xDrive20d, die 190 pk en 400 Nm sterk is en in 7,6 seconden naar de 100 km/h sprint, om te stoppen bij de 219 km/h. De xDrive25d is de sterkste diesel met 231 pk en 450 Nm. Ondanks het hogere koppel, doet 'ie de sprint naar 100 km/h iets langzamer dan de benzinetopper, namelijk in 6,6 seconden. De topsnelheid is 235 km/h. Eind oktober staat de nieuwe BMW X1 in de showroom. Prijzen worden bij het naderen van de marktintroductie bekendgemaakt.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.