Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

De nieuwe BMW 7-serie: alle ins en outs

9 juni 2015 - BMW's nieuwe vlaggenschip is hier! De gloednieuwe BMW 7-serie: lichter, strakker en geavanceerder dan ooit tevoren. En natuurlijk stond de bestuurder centraal, het is immers een BMW, maar de achterinzittende(n) worden evengoed ontzettend verwend. Zelf ervaren? Dat kan vanaf oktober bij de dealer.

De nieuwe 7-serie houdt ons al een tijdje in de greep. Spyshots, teasers en vooral heel veel lekkage hebben eraan bijgedragen dat we het design al op ons in hebben kunnen laten werken. En teleurstellingen moeten verkroppen. Want we moeten het toegeven: bij de eerste spyshots van de toplimousine waren we enigszins teleurgesteld. De Vision Future Luxury Concept, die volgens BMW een realistische voorbode van de nieuwe 7-serie zou zijn, was in geen velden of wegen te bekennen. En met de officiële beelden wordt dat bevestigd: de nieuwe BMW 7-serie is een evolutie van zichzelf. Geen revolutionair gelijnde auto als de conceptcar. Wel onmiskenbaar een 7-serie, maar met wat strakkere lijnen, sportieve details en een vleugje van de nieuwe 3-serie. Opvallendst zijn de enorme nieren die een geheel lijken te vormen met de koplampen. Blijft de teleurstelling die we voelden bij de eerste beelden? Nee hoor, want het ontwerp is uitermate gebalanceerd en chic. Precies zoals het bij een topklasse-limousine hoort.

i8-technologie
Revolutionair is de 7-serie onderhuids wel. Hij heeft bijvoorbeeld nauwe banden met de i8. Een groot deel van de structuur is, net als bij BMW's hybride-sportauto, gemaakt van CFRP en aluminium. Dat zorgt ervoor dat de nieuwe Siebener zo'n 130 kilo lichter is dan z'n voorganger. En dat terwijl 'ie nota bene nog iets langer geworden is. De nieuwe 7-serie krijgt er in de lengte 2,6 centimeter bij en is een centimeter lager dan voorheen. De versie met lange wielbasis wordt 3 centimeter langer dan z'n voorganger en houdt verder dezelfde afmetingen.

Laserlight
Standaard wordt de 7-serie uitgevoerd met LED-verlichting. Overal, dus van binnen en van buiten. Niet meer zo revolutionair wellicht, maar wel bijzonder is het feit dat voor de koplampen BMW Laserlight te kiezen is, iets dat we ook kennen uit, inderdaad de i8. Daarmee rijkt de lichtbundel tot maar liefst 600 meter ver, terwijl de Selective Beam Assistant ervoor zorgt dat je geen tegenliggers verblindt terwijl je met deze enorme lichtbundel rijdt.

Executive Lounge-pakket
Met de nieuwe S-klasse nog vers in het geheugen doet het ons deugd te zien dat ook BMW de stap zet naar ultieme luxe. Verantwoordelijk voor een deel van die verwennerij is het optionele Executive Lounge-pakket, waarin alles draait om het comfort van de passagiers. Relaxen kan in de geventileerde lounge-stoelen met massagefunctie. Die worden met BMW Touch Command ingesteld, net als de airco en talloze verlichting. Ben je toe aan een vermakelijke film, een fijn muziekje of mogelijk een dutje? De bijrijdersstoel kan 90 millimeter naar voren worden gezet zodat je met behulp van de voetsteun languit kunt liggen. Ben je lang onderweg, gebruik dan het Vitality Programme, één van de massagefuncties, om ook na een lange rit fris uit de auto te stappen.

Entertainment
met BMW Touch Command

BMW Touch Command kan worden gezien als het kloppend hart van alle functies aan boord maar is eigenlijk puur om instellingen aan te passen. Je kunt er tevens muziek en video's mee streamen alsook games mee spelen. De audio wordt daarbij afgespeeld via het speciaal voor de 7-serie ontwikkelde Bowers & Wilkins Diamond Surround syteem. En terwijl je ontspannen in de auto zit, laadt je telefoon zichzelf draadloos op dankzij de inductietechniek in de telefoonhouder.

Sfeer
verlichting waar je u tegen zegt

Audi mag dan de naam hebben veel aandacht te besteden aan auto-verlichting, BMW weet op dat gebied ook op hoog niveau te opereren. Neem bijvoorbeeld het Welcome Light Carpet, zoals BMW het zelf zo mooi noemt. Dit systeem projecteert een heus lichttapijt op de straat zodra je bij de auto aankomt. Op de standaard 7-serie zijn de lichtbronnen alleen vooraan te vinden, in de long-wheelbase variant wordt er ook vanuit de B-stijl licht geprojecteerd. Kom je binnen, dan is er het Sky Lounge-panoramadak dat is voorzien van sfeerverlichting die je kunt instellen in zes verschillende kleuren. De verlichting schijnt op een in het glas geslepen patroon, waardoor het lijkt alsof je onder een sterrenhemel zit. En voor wie nog meer ambiance wil toevoegen is er het Ambient Air geurpakket met acht verschillende aroma's.

Ontspannen (en dynamisch) rijden
De 7-serie is en blijft een BMW en dus staat het rijden minstens zo centraal als het gereden worden. De Driving Experience Control kan worden ingesteld op Adaptive, zodat de auto zichzelf aanpast aan z´n omgeving en met Integral Active Steering worden ook de stuureigenschappen aangepast aan de situatie. De zelfregulerende luchtophanging zorgt voor een constante rijhoogte en Dynamic Damper Control regelt de instelling van de schokdempers voor optimaal comfort dan wel een sportievere rijervaring. Het Driving Assistant Plus-systeem is uitgebreid met Lane Control Assistant, Rear Collision Prevention en Crossing Traffic Warning. Al die functies worden, wanneer het nodig is, in het directe zicht van de bestuurder geprojecteerd via het reeds bekende Head-Up display. Evenals als navigatie, informatie over de auto en telefoon- en entertainment-opties. Met Surround View krijg je bovendien een 360 graden beeld rondom de auto te zien. En dat is, voor het eerst, ook in 3D te bekijken.

Parkeren op afstand
Met een auto die zo groot is als de 7-serie is het soms lastig om een parkeerplek te vinden die breed genoeg is zodat de portieren ook nog open kunnen zwiepen. Ook daar heeft BMW wat op bedacht. De 7-serie is de eerste serieproductie-auto ter wereld met Remote Control Parking. Daarmee parkeer je je auto met de BMW Display Key terwijl je ernaast staat en via Surround View obstakels in de gaten houdt. Inparkeren wordt net een computergame spelen.

BMW gesture control
We zijn er nog niet. Want ook het nieuwe iDrive-systeem is noemenswaardig. BMW is daarbij voor het eerst overgestapt op een touchscreen en voegt daar nog een heel belangrijke primeur aan toe: Gesture Control. Ook een primeur. Gesture Control herkent handgebaren met behulp van een 3D-sensor en stuurt die door naar iDrive. Op die manier kun je met één simpele beweging je telefoon opnemen of het volume van de audio aanpassen. Gewoon door met je handen in het luchtledige te swipen.

Motoren
gamma

Dan de motoren. De BMW 7-serie wordt voorzien van de nieuwe generatie 3.0 liter zes-in-lijn twinturbo-motoren die in alle gevallen gekoppeld zijn aan de achttraps Steptronic-automaat. De instapper is de 730d met 265 pk en 620 Nm. Deze accelereert in 6,1 seconden van 0 naar 100 km/h en heeft een topsnelheid van 250 km/h. Het model is optioneel met xDrive-vierwielaandrijving leverbaar en dan drie tiende sneller op 100 km/h. Een stapje hoger op de ladder komen we de 740i tegen. Deze zescilinder-benzinemotor is 326 pk en 450 Nm sterk en dat ook dit model een top van 250 km/h weet te noteren spreekt voor zich. De sprint naar 100 km/h verloopt in 5,5 seconden. Het (voorlopig) absolute topmodel komt op naam van de 750i xDrive met 4.4 liter V8. Die is 450 pk en 650 Nm sterk en sprint naar de 100 km/h in 4,4 seconden. En dat voor een limousine van dit kaliber.

Stekker-hybride: 740e
(15% bijtelling)

Geheel in de lijn der verwachting zal er van de nieuwe generatie 7-serie ook een plug-in hybride verschijnen. En BMW kondigt die " ondanks zijn komst medio 2016 - alvast aan. Hij heet 740e en is net als de deels elektrische X5 voorzien van een 2.0 liter viercilinder en een elektromotor. Die leveren samen een vermogen van 326 pk. De 740e haalt de 100 km/h in 5,6 seconden en als xDrive-uitvoering doet 'ie de sprint in 5,5 seconden. Goed nieuws overigens voor wie zakelijk rijdt: de 740e en 740Le komen met een CO2-uitstoot van 49 g/km in aanmerking voor 15% bijtelling.

Prijzen
Ondanks dat de auto pas vanaf oktober bij de dealers staat heeft BMW Nederland de prijslijsten ook al klaar. De 730d is er vanaf € 95.500,-. Wil je die in de lange uitvoering, dan betaal je € 101.000,-. Een 730d met vierwielaandrijving mag mee voor € 100.500,- en als 730Ld xDrive is 'ie van jou voor € 105.800,-. Benzinerijden in de nieuwe 7-serie kan vanaf € 98.000,- in de 740i. Met lange wielbasis is de 740i er vanaf € 103.000,-. Wie gaat voor de topversie, de 750i xDrive, moet rekening houden met een prijskaartje beginnend bij € 128.000,-. De prijzen voor de hybride 740e's volgen nog. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.