Autonieuws
Waterinjectie voor BMW M3 en M4
11 juni 2015 - BMW had al een tipje van de sluier opgelicht bij de M4 Safety Car voor de MotoGP, en het ziet ernaar uit dat ook de straatversie van de M4 Coupé de beschikking krijgt over waterinjectie. Net als de M3 Sedan.
Momenteel zet BMW een waterinjectiesysteem in bij de opgedirkte M4 die de MotoGP-coureurs voor moet gaan bij calamiteiten op de baan. Dit systeem zorgt ervoor dat diens normaliter 431 pk sterke zescilinderturbo ongeveer 10% extra vermogen krijgt toegediend. Deze circa 50 pk en 50 Nm zal niet nadelig zijn voor het verbruik is het verhaal. Kortom, een gouden methode. BMW ziet de kans schoon deze technologie ook toe te passen op de straatversie van de M4 Coupé en M3 Sedan. Het zal echter nog wel twee jaar duren voordat het zover is.
Werking
De bedoeling is dat de turbo-zes-in-lijn van de M3 en M4, net als die van de MotoGP Safety Car, waternevel toevoegt aan de inlaatlucht. Die nevel verdampt vervolgens in de collector achter de turbo en ontwikkelt zodoende minder warmte. Hierdoor stijgt weer de laaddruk met als gevolg minder schadelijke neveneffecten. Dezelfde techniek kan volgens BMW M GmbH worden gebruikt om het brandstofverbruik te verminderen. Terwijl tijdens een MotoGP-race 5 liter gedestilleerd water in de kofferbak van de M4 Safety Car volstaat voor ongeveer één volle tank, zullen (toekomstige) M-klanten veel minder vaak water moeten tanken, denkt BMW M-chef Frank van Meel (die voorheen de scepter zwaaide bij aartsrivaal Quattro GmbH). Bij normaal gebruik op de snelweg verwacht de Nederlander dat er pas na vijf tankbeurten water moet bijgevuld worden.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.