Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

Officieel: de Mercedes GLC

16 juni 2015 - Vanaf september is de GLK niet meer. Zijn opvolger heet GLC en die richt zich meer op comfort, dynamiek en een sportievere uitstraling dan zijn voorganger. Mercedes spreekt over een coupé-achtig silhouet en fors meer binnenruimte. En zoals we dat haast op onze sloffen hadden kunnen aanvoelen komen komt er ook een plug-in hybride versie.

Met deze tweede generatie van Mercedes' middenklasse SUV gooien de Duitsers het over een compleet andere boeg. Waar de GLK een terrein-look had, daar sluit de GLC veel meer aan bij zijn voornaamste concurrenten, de Q5 en X3. Hij is dynamisch gelijnd en naar dezelfde designfilosofie ontworpen als het huidige Mercedes-gamma.

Flink gegroeid
De GLC meet 4,66 meter in de lengte en is 1,89 meter breed. Inderdaad, daarmee is hij aanzienlijk gegroeid. Mede dankzij de 118 mm langere wielbasis resulteert het in fors meer ruimte voor alle inzittenden. Om maar een voorbeeld te noemen: de beenruimte voor de achterpassagiers groeide met 58 mm. Vervoer je regelmatig de nodige bagage? Goed nieuws, de laadcapaciteit achter de achterbank is toegenomen met 80 tot 110 liter tot een totaal van 580 liter. De GLC kan maximaal 1.600 liter bagage vervoeren met de achterbank neergeklapt, wat 50 liter meer is dan bij de GLK.

Het motorengamma van de GLC
Mercedes zal de GLC gaan leveren met een vijftal krachtbronnen. Instapper is de GLC 220d welke 170 pk en 400 Nm ontwikkelt. Is dat behelpen? Allerminst: de auto sprint in 8,3 seconden naar 100 km/h en piekt op 210 km/h. En dat alles in combinatie met een gemiddeld verbruik van 5,0 l/100 km. Daarboven vinden we de 204 pk en 500 Nm sterke GLC 250d. De voorlopig enige benzinemotor is 211 pk en 350 sterk en heet GLC 250. In alle gevallen zijn de motoren gekoppeld aan een 9-traps automaat en wordt de aandrijving via 4Matic over alle vier de wielen verdeeld.

GLC Plug-in hybride
De liefhebber zal hebben opgemerkt dat de GLC 350 daarmee is komen te vervallen. Dat klopt. Die wordt vervangen door de GLC 350 e en wordt naast een 211 pk sterke benzinemotor ook aangedreven door een 116 pk sterke elektromotor. Dat levert een gezamenlijk koppel op van 560 Nm en moet volgens de speciale meetcyclus resulteren in een verbruik van 2,6 l/100 km. Mercedes claimt daardoor een CO2-uitstoot van 60 g/km. Helaas veranderen de bijtellingsregels in 2016 sterk, maar het weet de GLC 350 e alsnog 21% bijtelling op te leveren. Elektrisch rijden kan overigens maximaal 34 km ver, maar dankzij de elektromotor profiteer je wel in alle gevallen van een 0-100 km/h sprint in slechts 5,9 seconden.

Luchtvering
De GLC is standaard voorzien van een Agility Control onderstel met stalen schroefveren en variabele demping. Maar de GLC is bovendien optioneel is uit te rusten met een luchtveringsysteem en elektronisch gestuurde, continu instelbare demping. Mercedes claimt dat daarmee een range valt in te stellen van zeer comfortabel tot uitermate dynamisch. Een speciaal Off-road pakket draagt er bovendien aan bij dat er optimale terreinprestaties worden geleverd door het onderstel op een speciale manier af te stemmen.De Mercedes-dealer neemt vanaf 3 juli - wanneer ook de prijzen bekend worden gemaakt - orders aan voor de GLC. Het model debuteert vervolgens in september op de IAA in Frankfurt en staat diezelfde maand bij de dealers.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.