Autonieuws
De bijtelling en andere autobelastingen vanaf 2017
18 juni 2015 - Officieel moet het kabinet er nog mee naar buiten treden, maar volgens RTL Nieuws zijn de plannen voor de bijtelling vanaf 2017 bekend. Wij zetten voor je op een rijtje wat de bijtelling vanaf dat kalenderjaar gaat worden, maar ook wat de andere autobelastingen in gaan houden.
De bijtelling per 2017
Het lijkt erop dat het kabinet een groot gedeelte van de door een coalitie van vijf organisaties aangeleverde plannen worden overgenomen. Daarbij zal met name de bijtelling vereenvoudigd worden. Per 2017 zijn er nog maar twee bijtellingsklassen: 4 en 22%. Wil je in aanmerking komen voor 4% bijtelling dan moet je volledig elektrisch gaan rijden. Leuk denk je, dan bestel ik gewoon een Tesla. Dat kan, maar de bijtelling van 4% geldt enkel over de eerste 50.000 euro. Voor het bedrag daarboven wordt je alsnog met 22% belast.
Afbouw van de BPM per 2017
Mocht je goede hoop hebben dan moeten we die helaas de grond inboren, de BPM zal namelijk niet komen te vervallen. Dat heeft volgens Den Haag een te grote consequentie voor onder meer leasemaatschappijen die daarmee de restwaarde van hun wagenpark ernstig zien instorten. Maar de BPM wordt wel verlaagd. Vanaf 2017 wordt het naar verwachting met 12% afgebouwd. Daar komt nog bij dat de CO2-grondslag waarop de BPM nu is gebaseerd veel minder sterk zal worden. Schone auto's worden daardoor veel minder gestimuleerd.
Vanaf 2017 weer een normale automarkt?
De scheve verhoudingen in de automarkt zullen vanaf 2017 vermoedelijk rechtgetrokken gaan worden. Doordat bijna alle auto's in de klasse van 22% bijtelling gaan vallen verliezen plug-in hybrides hun fiscale voordelen. En dat moet de markt weer competitief maken. Wij juichen het toe!Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.