Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

De nieuwe Alfa Romeo Giulia: hier is 'ie

23 juni 2015 - 'Hoe heeft het zover kunnen komen?', vragen we ons regelmatig af bij het denken aan Alfa Romeo. Haar historie is zo immens (kleur)rijk, dat er wel heel veel moet gebeuren wil het merk aan lager wal geraken. Toch is het zo gegaan en gekscherend juist omdat er bij Alfa veel te weinig heeft plaatsgevonden, waardoor het aan charme heeft verloren. Maar het is nog niet over en uit. Mits de nu gepresenteerde nieuwe Giulia veel kan doen vergeten.

Alfa Romeo heeft wat goed te maken. De laatste échte Alfa (volgens de kenners) ligt immers al 10 jaar achter ons. Dat was de 156. Bloedmooi en rijdend als de beste (in z'n klasse). Hij schopte het zelfs tot Auto van het Jaar. Maar dat was wel de laatste reden dat de 156 veel succesvoller was dan zijn opvolger, de 159. Ook dat was een prachtige Alfa om te zien, maar onder andere te zwaar om als sportsedan door het leven te gaan. En zo is het de meeste Alfa's het laatste decennia vergaan. Sindsdien weet eigenlijk alleen de 4C het vroegere, temperamentvolle imago van Alfa nog eer aan te doen. Maar tsja, de 4C is allesbehalve een auto voor de massa. Zodoende krijgen lang niet genoeg mensen wat van deze teruggekeerde glans mee. Wat Alfa keihard nodig heeft is een 156 anno 2015. En als we Alfa moeten geloven gaat de Giulia ons dan zeer blij maken.

Goed begin is het halve werk
De Giulia gaat in elk geval voortvarend van start. Want als je het exterieur goed bestudeert kan het niet lang duren voordat je er de 156 in herkent. Maar ook diverse elementen van de Ghibli en Quattroporte. Je weet wel, de sportsedans van Maserati. Iets dat vrijwel onmogelijk verkeerd kan zijn. Mocht je menen dat er tevens een gehalte 3-serie aanwezig is, dan zou dat helemaal niet zo'n rare gedachte zijn. Met de Giulia heeft Alfa Romeo namelijk die BMW in het bijzonder op de korrel. Opnieuw, want die taak was eerder weggelegd voor de 159. Die werd destijds zelfs doelbewust in Mà¼nchen geïntroduceerd.

Italiaanse flair binnenin?
Met het openen van de aanval op de 3-serie, maar natuurlijk ook de (nieuwe) A4, C-klasse en XE, heeft het Alfa zich meteen veel op de hals gehaald. Stuk voor stuk leggen die auto's de lat qua bouwkwaliteit, sfeer, features en rij-eigenschappen immers ontzettend hoog. Of de nieuwe Giulia daaraan kan tippen zal à¼berhaupt nog moeten blijken, want officiële interieurfoto's ontbreken vooralsnog. Alfa belooft echter dat we niet teleurgesteld zullen worden.

Achterwielaandrijving
De technische lay-out van de Giulia deelt in elk geval al een gevoelige tik uit. De auto is namelijk achterwiel- of vierwielaangedreven en daarbij komen de glorieuze herinneringen aan de Alfa 75 spontaan weer boven. Tevens wordt er gesproken over een sperdifferentieel tussen de achterwielen om het vermogen optimaal weg te zetten en de Giulia kan voorzien worden van het Alfa's DNA Selector om te schakelen tussen rijmodi.Maar er is meer. Zoals bijvoorbeeld actieve aerodynamica in de vorm van een verstelbare voorsplitter en de intensieve toepassing van koolstofvezel en aluminium. Het resultaat? Een ideale gewichtsverdeling van 50/50 en een sterk gedaald wagengewicht ten opzichte van de 159.

QV
Tot zover veelbelovend nieuws. Maar dan glijdt de Alfa Giulia toch nog iets van het verstandige pad af. Want veel van het bovenstaande goeds is enkel van toepassing op de nu gepresenteerde en ongetwijfeld stevig geprijsde QV-topuitvoering. Jammer, want de weg omhoog gaat nimmer gepaard met dergelijke kanonnen. Er wordt gerept over een nieuwe generatie vier- en zescilinders en daarmee kan het weliswaar alle kanten op, maar tot nu toe is een machtige 3.0 liter V6-twinturbo de enige motor die prijs is gegeven. Goed, dan heb je ook wat. Want wat te denken van 510 pk en een afstelling door de heren van Ferrari. Jemig, dat is even sterk als de C 63 AMG S en veel krachtiger dan de BMW M3! Ook met een 0-100 km/h-sprint van 3,9 seconden laat hij al weinig aan de verbeelding over. Petje af voor Alfa, maar zoals gezegd is er meer nodig om de handen van het publiek weer op elkaar te krijgen.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.