Autonieuws
Nagenoeg productierijp: Mercedes-Benz Generation EQ
28 september 2016 - Hij is bijna productierijp, deze allereerste volledig elektrische auto van Mercedes-Benz. In de vorm van een SUV-coupé wil Mercedes hiermee haar 'Generation EQ' presenteren: een volledige serie elektrische auto's.
We kennen bij Mercedes-Benz namen die onder andere beginnen met CL en GL gevolgd door de modeklasse A, B, C, E etc. Binnen afzienbare tijd wordt daar EQ aan toegevoegd. EQ staat voor Mercedes' gamma volledig elektrische auto's. Kijk er niet vreemd van op dat er over een jaar of tien modellen als EQA, EQC etc bij de dealers staan.
Nieuw design
De allereerste elektrische Mercedes-Benz die op de markt komt zal afgeleid zijn van deze 'Generation EQ' conceptcar. Die heeft wel wat weg van een GLC, maar is net als de modellen van BMW i specifiek elektrisch ontworpen en ontwikkeld. Nauwelijks nog waarneembare carrosserienaden, verzonken ruitenwissers, camera's in plaats van buitenspiegels en het ontbreken van de gebruikelijke portiergrepen zijn designkenmerken van de EQ-modellen. Het is autodesign van de toekomst, maar bovendien goed voor de luchtweerstand.
Modulaire bouw
De EQ-modellen zullen gebaseerd zijn op een architectuur die speciaal voor elektrisch aangedreven modellen ontwikkeld is. Daarbij gaat Mercedes-Benz modulair te werk. De wielbasis en spoorbreedte, maar ook alle overige systeemcomponenten, in het bijzonder de accu's, zijn dankzij de modulaire systeembouwdoos variabel.
500 km, opladen in 5 minuten
'Generatie EQ' beschikt over twee elektromotoren voor en achter en een in de bodemplaat ingebouwde accu. Met een maximumtotaalvermogen van 300 kW en een maximumkoppel van 700 Nm accelereert 'Generation EQ' in minder dan 5 seconden van 0-100 km/h. Volgens de fabrikant is een actieradius tot 500 km haalbaar. Opladen kan op diverse 'bekende' manieren, maar bovendien wordt gewerkt aan supersnel opladen waardoor je binnen 5 minuten weer 100 km kunt afleggen.
Nieuw interieurconcept
De auto beschikt bovendien over een compleet nieuw interieurconcept. Iets dat we ook bij de Volkswagen I.D. zien. Het grote voordeel van elektrische auto's is dat je geen versnellingsbak, zware assen, uitlaatsysteem en brandstoftank hebt. Daardoor kan een interieur volledig anders worden ingedeeld dan we gewend zijn. Auto's kunnen daardoor van buiten fors kleiner zijn, maar van binnen maximale ruimte bieden.Ondanks dat de auto volgens Mercedes zo goed als productierijp is spreekt men over een introductie eind dit decennium.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.