Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

Audi A3 Sedan Concept hint naar nieuwe A3

28 februari 2011 - De komst van de Audi A3 Sedan komt steeds dichterbij. Audi pakt op de Autosalon van Genève uit met de A3 Concept die daarvan een heel concreet voorproefje geeft. Tegelijkertijd geeft de A3 Concept een hint naar de nieuwe drie- en vijfdeurs A3.

De koetswerkvorm sedan bestaat momenteel niet binnen het A3-gamma, maar wordt in de toekomst opgenomen ten gunste van de Amerikaanse en Aziatische markten. Uiteraard zullen ook de driedeurs, Sportback en cabriolet weer van de partij zijn.

Vierdeurs coupé
De Audi A3 Concept meet 4,44 m in de lengte, 1,84 m in de breedte en is amper 1,39 m hoog. Hij is weer wat dynamischer vormgegeven dan de huidige editie, zelfs als we door de opsmuk van het showexemplaar heen kijken. Vooral de bumperoverschrijdende grille (gemaakt uit met koolstofvezel versterkt plastic) en de LED-koplampen zijn geëvolueerd. Van opzij onthult de A3 Concept z’n hoog opgetrokken schouderlijn en de C-stijl die bijna dezelfde hellingshoek heeft als bij een coupé. De in geborsteld aluminium uitgevoerde deurgrepen zijn helemaal in het portier verzonken. Ze komen uit de deur als iemand ze aanraakt. De achterbumper heeft een ingebouwde diffuser en wordt geflankeerd door twee riant bemeten uitlaatsierstukken. Motorkap, kofferklep en deuren zijn uitgevoerd in aluminium om het gewicht te beperken. De A3 Concept zet 1.540 kg op de weegschaal en Audi vindt dat laag.

Interieur
De wielbasis bedraagt 2,63 m. Dat moet garanties bieden voor een interieur dat ruimer is dan dat van elke andere concurrent. Het exemplaar dat in Genève staat te blinken is uitgerust met een licht interieur met vier individuele zitplaatsen, maar uiteraard krijgt de productieversie een meer behouden kleurstelling met ruimte voor vijf inzittenden. Het instrumentarium is sterk driedimensionaal uitgewerkt. In de middenconsole zitten vier cirkelvormige ventilatieopeningen die doen denken aan vliegtuigturbines. Achter het compacte, afgeplatte stuurwiel zitten twee analoge instrumenten met rode naalden op een zwarte achtergrond. Ze worden gecomplementeerd door twee kleine niervormige wijzertjes. Ze zijn ingelijst in geborsteld aluminium en ertussen zit een groot kleurenscherm dat allerlei informatie kan weergeven. De bediening van de meeste boordelektronica geschiedt uiteraard via het MMI-systeem, dat nu net als bij de nieuwe Audi A8 en A7 is aangevuld met een touchpad. Het LCD-scherm ervoor zit in de middenconsole verborgen. In de koffer past een riant bagagevolume van 410 liter.

Vijfcilinder turbomotor
De A3 Concept heeft een 2.5 liter vijfcilinder benzinemotor onder de kap. Die heeft directe injectie en een knoert van een turbo, waardoor het vermogen piekt bij een heftige 408 pk. De trekrkacht bedraagt 500 Nm (van 1.600 tot 5.300 tpm). Vanuit stilstand schiet de Audi zich naar 100km/h in 4,1 seconde. De topsnelheid bedraagt 250 km/h maar daar komt een begrenzer aan te pas. Het verbruiksgemiddelde bedraagt in deze combinatie 9,1l/100km (212 gram CO2/km) wat gezien de prestaties aardig is. De rest van de aandrijflijn bestaat uit een automatische 7-bak met dubbele koppeling en quattro-vierwielaandrijving. Het onderstel is, zo zegt de fabrikant uit Ingolstadt, afgeleid van de huidige RS3 Sportback. Op het einde van elke ophangingsarm zit een 20-inch velg waar een streep van 245/30-rubber om kleeft.

Nieuwe A3
De huidige Audi A3 loopt momenteel op zijn allerlaatste benen. Met de onthulling van deze A3 Concept bevestigd Audi dat niet alleen officieel, maar tevens laten de Duitsers alvast zien in welke richting we qua design moeten denken. De nieuwe A3 staat voor 2012 op de planning.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.