Autonieuws
Gumpert Tornante: bloedsnelle Tourer
28 februari 2011 - Gumpert heeft de 81ste Autosalon van Genève gekozen om première te geven aan hun nieuwe Tornante. Dat getuigd van lef tussen het vele nieuwbakken supercargeweld dat de beurs in Zwitserland al rijk is. De Gumpert Tornante houdt zich echter prima staande.
Wie Gumpert zegt, denkt aan de Apollo. Straatlegaal, maar in feite een Spartaanse racer. Bij de Apollo denkt je absoluut niet aan comfort en luxe. Dat moet wel bij de Tornante. Gumpert betitelt de nieuweling als een ‘Fast Tourer’ wat moet aangeven dat de Tornante niet alleen gebouwd is om bloedsnel te zijn, maar ook luxueus en comfortabel. Carrozzeria Touring Superleggera, bekend van de Bentley Continental Flying Star, is verantwoordelijk voor de lijnvoering.
Weekendje weg
De Tornante ontving de gewenste eigenschappen door een ruimere en geluidsarmere cockpit dan de Apollo en een vriendelijkere afstemming van het onderstel, mede door de autohoogte met 20 mm te verhogen. Ook de volledig instelbare stoelen dragen bij aan het hogere comfortniveau. Het bagagecompartiment is met 200 liter nog altijd klein, maar een weekend met z’n tweeën – de Tornante is een tweezitter – naar Zuid-Frankrijk moet prima kunnen. Voor de cijferfanaten nog even de buitenmaten van de Tornante: hij is 4,48 meter lang, 1,97 meter breed en met 1,22 meter nog altijd extreem laag.
Apollo-speed
Technisch delen de Apollo en de Tornante diverse onderdelen met elkaar. De 4.2 liter V8-biturbo bijvoorbeeld. Deze levert in de Tornante 700 pk bij 6.500 tpm en een maximaal koppel van 900 Nm bij 4.000 tpm. De achtcilinder is oorspronkelijk een Audi-motor, maar daar is ook alles mee gezegd; Gumpert paste het compleet aan om te voldoen aan hun eisen. De rest van de aandrijflijn bestaat uit een elektrisch gestuurde versnellingsbak en een differentieel dat in de aangedreven achteras is opgenomen. De bak kan razendsnel door de zes verzetten schieten door de speciale geprogrammeerde elektronica en de twee inwendige koppelingsplaten.
Makkelijk +330 km/h
De sprinttijd naar 100 km/h kan Gumpert voor de Tornante nog niet opgeven aangezien er nog geen officiële metingen zijn verricht. De geschatte topsnelheid reikt in ieder geval over de 300 km/h. Dit is wel heel erg natte vingerwerk als je het ons vraagt. Een dergelijke krachtlevering gepaard met een verwacht leeggewicht tussen de 1.300 en 1.400 kg (dankzij veel carbon panelen waaronder de gehele monocoque) resulteert namelijk al gauw in een top van meer dan 330 km/h.
Alternatieve krachtbron
Als alles een beetje meezit start de bouw van de Gumpert Tornante begin volgend jaar. Dat jaar staat er ook nog een andere krachtcentrale voor de auto op de planning. De fabrikant gebruikt daarbij het woord ‘alternatief’ maar het is enigszins onduidelijk of het daarmee een hybride of elektrische aandrijflijn bedoeld of gewoon een andere verbrandigingsmotor.
Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com