Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

BMW laat M5 Concept officieel los

3 april 2011 - Na de lekkage gister heeft BMW besloten de M5 Concept officieel te maken. We hadden daarbij gehoopt meer specifieke informatie te krijgen over het kloppende hart van deze realistische voorbode van het productiemodel, maar helaas.

Feitelijk vertelt BMW ons niets meer dan we al wisten of dat vrij eenvoudig te raden viel. De BMW M5 Concept zoals die gelijktijdig op zowel de Sjanghai Motor Show als de New York Motor Show zal worden gepresenteerd is een sterke hint naar de vijfde generatie van de BMW M5. Binnenkort ziet dat nieuwe M-model het levenlicht.

Active M Diff
De styling van het toekomstige M-model spreekt voor zich: agressieve bumpers rondom, zwaar aangezette skirts en vier vuistdikke uitlaatpijpen geven het teken dat deze auto niet met zich laat sollen. De M5 Concept rust op gitzwartgelakte, dubbelspaaks M-wielen met een diameter van 20 inch. Het schoeisel dat daaromheen ligt is vóór en achter 265 mm breed. Samen met de speciaal voor de M5 ontworpen ophanging wordt hiermee de basis gelegd voor voldoende tractie en grip. Mochten hierin alsnog worden tekortgeschoten dan is er het Active M-differentieel om aandrijfverliezen tot een minimum te beperken, tenzij wielspin nadrukkelijk wordt opgewekt natuurlijk. Uiteraard is de BMW M5 Concept achterwielaangedreven en zo zal het productiemodel dit traditioneel ook zijn. Power slides en fanatieke burn-outs zijn dus weer vanouds mogelijk.

V8-TwinPower
Maar het uiterlijk van de BMW M5 kennen we nu wel. Razend benieuwd zijn we naar de krachtbron van de concept. Het is namelijk vrijwel zeker dat BMW M deze motor ook in het langverwachte productiemodel lepelt. Met het nu vrijgegeven persbericht wordt bevestigd dat het gaat om een hoogtoerige V8 met TwinPower Turbo-technologie. Echter specificaties worden nog altijd achtergehouden waardoor we nog steeds niet weten hoeveel paardenkrachten de M5 krijgt toebedeeld. Vermoedens neigen naar minimaal 550 pk, juist ook omdat BMW meldt dat de achtcilinder ‘significant meer vermogen’ levert dan de af te lossen 5.0 liter V10 in de M5 (E60).

Serieus lager verbruik
Voor het overbrengen van het V8-geweld maakt de M5 Concept gebruik van een zeventraps M Drivelogic-transmissie. De bak heeft twee koppelingsplaten voor extra snel op- en terugschakelen en is specifiek aangepast op het karakter van de achtcilinder. Het tevens voor efficiente afgestemde management van de versnellingsbak drukt ook een deel van het verbruik, maar de opgegeven reductie van 25 procent is voor het grootste deel op het conto van de Auto Start/Stop-functie te schrijven.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.