Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

Audi A8 Hybrid: 20% bijtelling in zicht

3 april 2011 - Audi presenteert de A8 Hybrid, en wel op de AutoRAI 2011. Als voorstanders van milieuvriendelijk rijden - met dank aan de fiscus ? gunt Audi Nederland de première van de zuinigste en schoonste A8 ooit die met 144 g/km net vier gram tekort komt om in aanmerking te komen voor 20% bijtelling.

De Audi A8 Hybrid mag dan net naast de fiscale prijzenpot grijpen, het model laat nog zeker een klein jaar op zich wachten, dus wellicht dat Audi nog alles op alles zet om speciaal voor Nederland die laatste vier grammetjes weg te werken. Zoniet, dan kan nog altijd gesproken worden van een vernuftig stukje techniek. Een CO2-uitstoot van 144 g/km en dan nog van 0-100 km/h kunnen accelereren in 7,5 seconden is toch op z’n minst indrukwekkend te noemen. En wat te denken van een top van 245 km/h.

45 pk sterke elektromotor
Het gemiddelde verbruik van de hybride-A8 is al net zo verdienstelijk. Niet meer dan 6,2 l/100 km zou de toplimousine nodig hebben. Niet zo zuiniger als de S 250 CDI van Mercedes, maar de A8 Hybrid is dan ook geen diesel maar een benzine. Voorin ligt namelijk een 2.0 liter TFSI. Zelfstandig ontwikkelt de viercilinder turbomotor 211 pk. Een 45 pk sterke elektromotor, gevoed door een lithion-ion accupakket, verzorgt het overige vermogen. De koppeling kan de verbrandingsmotor ‘loskoppelen’ van de aandrijflijn en zodoende kan de A8 Hybrid volledig elektrisch rijden. Dit kan over een afstand van twee kilometer en met een maximum snelheid van 65 km/h. In E-modus doet de TFSI ook niet mee wanneer het gaspedaal wordt losgelaten. Ook dit draagt weer bij aan het verbruik. De AutoRAI 2011 vindt plaats van 13 tot en met 23 april. Naast de A8 Hybrid schitteren volgende week op de Audi-stand in A’dam de nieuwe A6 en de spectaculaire RS3. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.