Autonieuws
12 april 2011 - Het heeft uiteindelijk nog vier jaar geduurd maar nu onthult Audi dan toch de nieuwe Q3. Geïnspireerd op de Cross Coupé Concept is de Q3 net even anders dan de Q5. Hij is niet alleen wat kleiner, maar ook is het design wat scherper.
In 2007 stelde Audi de Cross Coupé Concept voor in Sjanghai. Een tijd waarin het fenomeen "crossover" nog vol in de kinderschoenen stond. Audi was feitelijk dus een van de pioniers van de compacte crossover, maar besloot de kat eerst uit de boom te kijken. Net zoals men dat bij de Q5 deed. De BMW X3 werd daarmee een hak gezet en met de nieuwe Q3 doet Audi dit opnieuw, maar dan bij de X1.
Duidelijke Q
Het design van de Q3 deelt duidelijk kenmerken met zijn grote broers Q5 en Q7. Toch heeft Audi de Q3 eigen trekjes meegegeven. De grille en de koplampen zijn duidelijk wat scherper gesneden en ook de achterlichtunits ogen slanker. Verrassend is het overigens niet, want tegenstanders van het merk uit Ingolstadt zullen de Q3 zonder twijfel als ´gekrompen Q5´ bestempelen.
Interieur
Van buiten is de Q3 een echte Audi, van binnen is dit niet anders. Het ontwerp en de opzet van het dashboard kennen we van andere Audi’s. Met standaard veel grijs- en zwarttinten is het gehalte "zakelijk" hoog. Voor meer sfeer dient een beroep gedaan te worden op de optielijst die zoals het een Audi behoort ellenlang zal zijn. Over de mate van bouwkwaliteit en afwerking hoeven we geen twijfels te hebben; dat is zonder twijfel van grote klasse. Audi zal er alles aan hebben gedaan om zijn naam op dit gebied hoog te houden. De Q3 mag dan kleiner zijn dan de Q5, hij biedt wel plaats aan 460 liter bagageruimte. Wordt de achterbank neergeklapt dan is dat 1.365 liter.
Motoren
Wanneer de Q3 in het derde kwartaal van 2011 op de markt komt is het in eerste instantie verkrijgbaar met drie motoren. De 2.0 TFSI met 170 pk vormt de basis bij de benzinemotoren. Deze motor wordt standaard geleverd in combinatie met voorwielaandrijving. De 210 pk sterke 2.0 TFSI is er uitsluitend in combinatie met quattro permanente vierwielaandrijving. Dat geldt ook voor de 2.0 TDI met 177 pk. In een later stadium volgt de Audi Q3 2.0 TDI (140 pk) met voorwielaandrijving. Het gemiddelde verbruik van dit model bedraagt 5,2 l/100 km. Alle quattro-versies hebben standaard een zeventraps S tronic-transmissie met dubbele koppeling. Met ingeschakelde efficiency-modus is deze versnellingsbak in staat de motor compleet los te koppelen van de aandrijflijn waardoor de auto ‘vrij’ uitrolt. Dit verlaagt het gemiddeld brandstofverbruik nog verder. Eveneens een besparende maatregel is de toepassing van aluminium voor onder meer de motorkap en achterklep waardoor het gewicht beperkt is gebleven tot ongeveer 1.500 kg. Om de rij-eigenschappen op hoog niveau te brengen is onder meer Audi Drive Select leverbaar waarbij verschillende standen gekozen kunnen worden om sportief dan wel comfortabel te rijden.
Moderne opties
De nieuwe Audi Q3 is leverbaar met moderne opties. Zo is hij er met adaptive light voor de Xenon-plus koplampen en de verder verbeterde parkeerassistent die de berijder waarschuwt indien nodig voor obstakels naast de auto. Ook Audi side assist en Audi Active lane assist zijn beschikbaar. Verder zien we het MMI-systeem met Navigatie plus met harde schijf, maar er is ook een UMTS-module beschikbaar waardoor WLAN-internetverbindingen mogelijk zijn. Ook de Audi Q3 is leverbaar met het hoogwaardige Bose Sound System. De nieuwe Audi Q3 wordt kort naar de wereldpremiere in Sjanghai in productie genomen. Dat zal plaatsvinden bij Seat in het Spaanse Martorell. Zo’n 80.000 stuks per jaar zullen er daar van de band rollen. Prijzen volgen in aanloop naar de marktintroductie.
Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com