Autonieuws
Nieuwe poging met tweede generatie VW Beetle
17 april 2011 - Volkswagen trekt officieel het doek van de nieuwe New Beetle. Omdat dit een beetje vreemd klinkt houdt Volkswagen het gewoon op Beetle. Wederom krijgen de Amerikanen hem als eerst, daarna volgen de overige werelddelen, waaronder wij. De lancering in Europa staat aankomende herfst gepland.
Wederom een zwaar retrodesign brengt de oer-Kever terug naar het heden. In de basis leunt de nieuwe Volkswagen Beetle sterk op de New Beetle (hoezo verwarrend) die oorspronkelijk al weer meer dan een decennium oud is. Klassiek geronde spatborden overheersen ook het kakelverse ontwerp weer. Maar bij deze tweede generatie gaan ze gepaard met een wat langere en bredere middensectie. Ontwerpkeuzes die de nieuwe Beetle minder plomp dan zijn voorganger maken. Volkswagen weet immers ook dat de New Beetle wereldwijd niet het succes is gebleken als aanvankelijk werd aangenomen en dus besloot men het bij de nieuwe over een iets andere boeg te gooien. Dankzij eerdergenoemde ontwerptrucjes, een verder naar achteren en schuiner geplaatste voorruit en het standaard meegeven van grote wielen moet de Beetle het hart van (jonge) kopers eerder stelen.
Groeispurt
Ten opzichte van de New Beetle groeide de lengte met liefst 15,2 centimeter en ook de breedte nam toe, met 8,4 centimeter om precies te zijn. De buitenmaten bedragen nu 4,28 meter bij 1,81 meter, terwijl de hoogte juist afnam tot 1,49 centimeter (-1,2 cm). De wielbasis kreeg er slechts enkele millimeters bij – nu 2,54 meter – dus of de toegenomen buitenmaten ook resulteren in meer interieurruimte is nog de vraag. Volkswagen zelf geeft al aan dat de interieurhoogte licht is afgenomen door de lagere daklijn. In ruil daarvoor krijgt men naar eigen zeggen een "actieve zithouding en het goede overzicht naar voren wat een coupéachtige, dynamische sfeer" aan boord teweegbrengt. Door de verlengde daklijn biedt de Beetle alsnog een ruimtelijker gevoel. De bagageruimte laat ook een plus zien. Het totale volume bedraagt nu 310 liter, honderd liter meer dan voorheen.
Terug naar toen
Het interieurontwerp van de nieuwe Beetle is vooral heel herkenbaar Volkswagen. Desondanks "zit het vol verwijzingen naar het interieur van de originele Kever", aldus de makers. Zo beschikt de nieuweling, net als de oer-Kever, over een tweede handschoenenkastje waarvan de klep naar boven opent. Als optie zijn in een later stadium drie extra meters leverbaar, centraal bovenop het dashboard waar de belangrijkste informatie over de auto wordt afleesbaar is.
Drie uitrustingsniveaus
De nieuwe Beetle is straks leverbaar in drie uitrustingsniveaus: Beetle, Design en Sport. Elk uitrustingsniveau staat voor een eigen, herkenbaar karakter. Daarbij zijn er volop individualiseringsmogelijkheden. Zo is de nieuwe Beetle leverbaar met opties als een panoramisch schuif-/kanteldak, een brede keus uit radio-/CD-/navigatiesystemen, een premium Fender sound system met 400 Watt aan vermogen, ambiance interieurverlichting en Keyless access.
Motoren
Het motorenprogramma van de nieuwe Beetle start met de 1.2 TSI-benzine, goed voor 105 pk en een topsnelheid van 180 km/h. Het gemiddelde verbruik van deze motorisering ligt op 1 op 18,2, gepaard met een CO2-uitstoot van 129 g/km en dat betekent een maximum belasting van 20% bijtelling. Meer kracht is er met de 160 pk sterke 1.4 TSI gekoppeld aan de zeventraps DSG. Deze combinatie geeft een top van 207 km/h en een gemiddeld verbruik van 1 op 16,9 en een CO2-uitstoot van 139 g/km. Wederom een bijtelling van 20%. Toppper is de 2.0 TSI met 200 pk en handgeschakelde zesversnellingsbak. Hiermee kan de Beetle 225 km/h halen en gemiddeld alsnog 1 op 13,5 rijden. Om het sportieve karakter te benadrukken worden de Beetle 1.4 TSI en 2.0 TSI standaard geleverd met het elektronische XDS-sperdifferentieel. Dieselen kan voorlopig alleen met de 1.6 TDI. Deze valt ook in de bijtellingcategorie van 20% door zijn verbruik en CO2-uitstoot van respectievelijk 1 op 23, 3 en 112 g/km. De topsnelheid bedraagt 180 km/h.
Triodebuut
Volkswagen onthult de nieuwe Beetle en wel tegelijk op drie plaatsen, namelijk in Sjanghai, Berlijn en New York. Morgen is het zover en wordt het doek officieel aan het grote publiek voorgesteld. De lancering staat in het najaar gepland. Tegen die tijd worden ook de prijzen bekend gemaakt.
Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com