Autonieuws
Nieuwe Audi A6 Avant biedt ondersteuning
17 mei 2011 - De Audi A6 weert zich kranig tegen zijn aartsrivalen, maar kan pas nu een stevige vuist maken met de komst van de nieuwe A6 Avant. Althans, het duurt nog tot september voordat de verkoop kan beginnen.
De publieksintroductie van de nieuwe Audi A6 Avant vindt plaats tijdens de IAA. Die wordt medio september gehouden, dus BMW en Mercedes-Benz kunnen nog even vrij ademhalen. Kort na de autobeurs in Frankfurt arriveert de nieuwe A6 Avant bij dealers en kan het (eerlijke) gevecht om de klant in het hogere zakensegment losbarsten; vanaf dat moment is de A6 op volle sterkte om de strijd aan te gaan tegen het programma van de 5-serie en de E-klasse. Audi zal daar maar wat blij mee zijn, want stationvarianten zijn traditioneel goed zijn voor zestig procent van het totaal aantal verkopen van een model en dat is bij het A6-programma niet anders.
Lifestylecombi
Bij Audi kon dit percentage wel eens hoger liggen, want onder het publiek worden de Avant-modellen vaak geroemd om hun praktische en tegelijk sierlijke kant. De nieuwe A6 Avant is ook weer zo’n typische lifestylecombi, waarvan vanzelfsprekend tweederde (front, interieur, technische noviteiten) identiek is aan de vierdeurs. De achterpartij is in positieve zin weer vanouds present, maar in vergelijk met het huidige model aanzienlijk strakker getrokken. Dat Audi de potloodstrepen aan het slijpen is zagen we al eerder bij de onlangs gepresenteerde Audi Q3. Ook diens bilpartij is minder bolvormig, zoals dat bij de Q5 wel het geval is. Desondanks levert de A6 Avant niet aan bagageruimte in en daar is de toegenomen wielbasis mede de oorzaak van. Het maximale stouwvolume bedraagt 1.680 liter. Met de rugleuning van de achterbank rechtop is er 565 liter te vullen.
Benzinepalet
Met de A6 Limousine als technische basis laat het motenpalet zich snel opdreunen. Aan de basis van het benzinegamma staat de 2.8 liter V6, goed voor 204 pk en 280 Nm. Aanzienlijk meer kracht is er met de 3.0 liter TFSI. Deze genereert namelijk 300 pk en heeft een trekkracht van 440 Nm. Heerlijke machine ondervonden wij eerder die bovendien geen enkele moeite heeft om de pakweg 1.700 kg wegende A6 in beroering te brengen. Een Multitronic-automaat neemt het schakelwerk voor zijn rekening en Quattro-aandrijving een veilige wegligging.
Diesels
Bij het dieselprogramma zien we twee bekende drieliters, beide zescilinders. De ene levert 204 pk, de ander, net als in de A6 Sedan, 245 pk. De lichtste is gekoppeld aan een manuele 6-bak, bij de sterkste is de automatische S tronic-transmissie al standaard. Aan trekkracht leveren ze respectievelijk 400 en 500 Nm. Nieuw is de 3.0 liter V6 met niet één maar twee turbo´s. Het vermogen bedraagt 313 pk waarmee de A6 Avant in slechts 5,4 seconden naar de 100 km/h spurt. De topsnelheid laat zich raden, een begrensde 250 km/h natuurlijk. Vanaf oktober is deze topdiesel te verkrijgen. Last but not least is de 2.0 liter TDI met 177 pk en 380 Nm. Een viercilinder, maar daarmee is het zeker niet behelpen. Ruim binnen negen seconden voltrekt zich de acceleratie naar ‘100’ en de topsnelheid ligt reikt net niet tot 230 km/h. Interessant aan het bevatten van vier in plaats van zes cilinders is natuurlijk het brandstofverbruik, dat ligt met 5,0 l/100 km een stuk lager dan bij de duurdere modellen. De CO2-uitstoot dat daarmee gepaard gaat bedraagt 132 g/km.
Prijzen
Zoals gezegd staat de nieuwe A6 Avant pas in september bij de Audi-dealers, maar de prijzen kan Audi wel alvast noemen. De prijslijst is als volgt opgebouwd: Audi A6 2.8 FSI vanaf 51.800 euro en de 3.0 V6 TFSI vanaf 68.200 euro. Dieselen kan vanaf 49.980 euro met de 2.0 TDI en de beide drieliter diesels met één turbo hebben aan vanafprijs van respectievelijk 57.800 en 67.800 euro. De prijs van de 3.0 TDI V6-twinturbo wordt later bekend gemaakt.
Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com