Autonieuws
Mei fantastische maand voor autoverkopen
2 juni 2011 - Het ging al goed, maar de maand mei was helemaal een fantastische maand voor de autoverkopen in Nederland. Afgelopen maand werden er namelijk 50.059 nieuwe auto?s geregistreerd en dat is maar liefst 35,9 procent meer dan dezelfde maand in 2010.
Al sinds begin 2011 laten de autoverkopen in ons land een stijgende lijn zien, maar niet eerder liep die zo steil als in de maand mei. Een uiteindelijke plus van net geen 36 procent is de hoogste maandtoename van dit jaar tot nu toe. In totaal zijn er dit jaar nu 278.122 auto’s verkocht en dat is ruim 26 procent meer dan in 2010 toen de teller over de eerste vijf maanden nog maar op 219.427 registraties stond. Als dit zo doorgaat kan het recordjaar – 1999 waarin 611.776 nieuwe auto’s werden verkocht – wel eens worden verbeterd. Met de aanhoudende stimulering van zuinige(re) auto’s, die ook in mei weer als warme broodjes over de toonbank gingen, ziet het daar wel naar uit.
Peugeot klimt naar de top
Uit de voorlopige statistieken van RDC blijkt dat Peugeot, na in april plaats twee te hebben overgenomen van Fiat, nu ook Volkswagen overtreft in verkopen en daarmee de nieuwe nummer één is van de best verkopende merken over de maand mei. De verkopers van het Franse merk wisten 4.960 nieuwe auto’s aan de man te brengen en dat is 436 stuks meer dan de dealers van Volkswagen, de nummer twee. Renault houdt de derde positie stevig in handen met 3.884 registraties en ook Ford op plaats vier geeft geen duimbreed toe (3.728). Onderaan de top-5 is een ander merk te vinden. Toyota moet mede door de bekende omstandigheden in Japan deze plek afstaan aan Citroën. Door hun 3.653 orders over de afgelopen maand behoren ze tot de beste vijf.
Plussen en minnen
Het zal moeilijk voor de overige merken zijn om Volkswagen van de koppositie te verstoten als best verkopende merk over het lopende jaar. Met nu al een kleine achtduizend meer verkochte auto’s dan de nummer twee Renault (22.816) hebben de Duitsers een gigantische voorsprong. Maar zeg nooit, nooit. Bij de meeste merken is de stemming overigens zeer positief, maar er zijn ook merken die ten opzichte van 2010 kelderen in verkopen. Mazda bijvoorbeeld schrijft een min van bijna 17 procent en ook Lancia heeft het zwaar met 29,5 procent minder afzet. Honda spant bij de grootste merken de bovenkroon met een min van net geen 40 procent, al zullen ze bij Cadillac (-61,9%), Jaguar (-7,5%) en Infiniti (-6,5%) ook niet vrolijk gestemd zijn. Behoorlijke minnen worden trouwens niet alleen bij het eerdergenoemde Britse sportautomerk genoteerd; wat dacht je van Ferrari (-52,2%) en Maserati (-35,3%). Bij Aston Martin heerst er dan weer uitzinnige vreugde. Zij plussen over heel 2011 maar liefst 122,2 procent, wat concreet neerkomt op 20 tegen 9 verkochte auto’s over dezelfde periode in 2010.
Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com