Autonieuws
Nieuwe BMW 1-serie stelt zich voor (+ prijzen)
3 juni 2011 - Met de 1-serie stapte BMW in een voor hen nieuw segment. En nu, na zeven volle jaren, presenteert de fabrikant de tweede generatie van de BMW 1-serie. Vanaf 17 september doet hij de showrooms aan met een vanafprijs van € 27.950,-.
BMW is geliefd onder zowel jong en oud, maar voor die eerste groep veelal onbetaalbaar. De 3-serie was toentertijd het instapmodel waarvan een beetje uitvoering al gauw rond de 35.000 euro moest kosten. Door in 2004 de 1-serie te lanceren maakte BMW zichzelf financieel een stukje bereikbaarder. Een gouden stap, want de 1-serie sloeg vrijwel meteen aan, vooral in de zakelijke markt. Van de eerste generatie zijn er meer dan een miljoen stuks verkocht, waarvan alleen in Nederland al bijna 20.000 exemplaren. Nu is de tijd gekomen om dit succes te prolongeren met een tweede generatie. Die volgt de markttrend dat auto’s binnen hun segment groter, luxueuzer, veiliger, efficiënter en veelal voordeliger worden.
Exterieur
Maar over de prijzen gaan we het later hebben. Eerst maar eens zien wat de nieuwe BMW 1-serie op het eerste oog te bieden heeft. Over het design kunnen we kort zijn: dat is een evolutie op het huidige model, voorzien van BMW’s jongste ontwerpkenmerken. Door grotere koplampen toe te passen en de neus net als bij andere nieuwe BMW’s meer rechtop te plaatsen eist het front meer de aandacht op. Van opzij is de herkenbaarheid zeer groot en wie de nieuwe 1-serie achterop rijdt zal hem meteen als zodanig identificeren.
Ruimte
Zoals al eerder aangehaald is de 1-serie er qua formaat op vooruit gegaan, wat mede tot gevolg heeft dat de auto er zelfverzekerder bijstaat. De lengte nam met liefst 85 mm toe, waarvan de gegroeide wielbasis 30 mm voor rekening neemt. Een ruimer interieur zou het gevolg zijn - voorin is er 20 mm meer beenruimte volgens de fabrikant. De breedte meet voortaan 1.765 mm en dat is 17 mm meer dan voorheen. Ook de bagageruimte won aan volume, dertig liter om precies te zijn naar een totaal van 360 liter. Wanneer de neerklapbare achterbank (40:20:40) wordt neergelaten, wordt die capaciteit vergroot tot 1.200 liter.
Luxe en comfort
Binnenin zien we een vertrouwd interieur met een dashboard dat zich geheel volgens BMW’s traditie op de bestuurder concentreert. De fabrikant belooft verder moderne, hoogwaardige materialen en een uitstekende ergonomie in combinatie met een hoog gebruiksgemak. Comfort en luxe wordt geboden met een standaarduitrusting dat zoal airconditioning, keyless start en stop, een multifunctioneel met leder bekleed stuur, radio/CD Professional met iDrive bedieningssysteem, een USB-aansluiting voor externe muziekdragers en Bluetooth-telefoonvoorbereiding omvat. Ook aanwezig is een ECO-PRO schakelaar. Indien deze is ingeschakeld, wordt het motormanagement beïnvloedt, de verwarming, airconditioning en de spiegel- en stoelverwarming uitgeschakeld. Dit alles om het brandstofverbruik verder te reduceren.
Facebook
Optioneel verkrijgbaar of op duurdere modellen standaard aanwezig zijn de elektronische (veiligheid)systemen uit hoger gepositioneerde modellen. We hebben het dan over bijvoorbeeld BMW ConnectedDrive, grootlichtassistent, adaptieve bochtverlichting, een parkeerassistent, een achteruitrijcamera, Lane Departure Warning, verkeersbordenherkenning, je kent ze wel. Webradio-ontvangst en BMW Live internetfeeds voor weer- en nieuwsberichten, verkeersinformatie en toegang tot social media als Facebook en Twitter via de smartphone is eveneens mogelijk en vooruitstrevend.
Motoren
Als meest compacte model leent de 1-serie zich uitstekend voor het presenteren van de laatste stand der techniek op het gebied van downsizing. BMW heeft daarin volledig ingezet op turbotechniek. Zescilinders kent het palet niet eens meer en hoogstwaarschijnlijk zal het motorengamma van de 1-serie ook nimmer meer een motor met meer dan vier cilinders bevatten. Eerder 3-cilinders, die officieus al zijn bevestigd. Maar goed, zover is het nog niet en dus is het voorlopig nog instappen in een 1.6 liter viercilinder mét turbo. Deze 116i levert 136 pk en 220 Nm en weet in een naar eigen 8,5 seconden naar ‘100’ te accelereren. De 118i – eveneens ook een één-punt-zes – met 170 pk en 250 Nm doet dit in 7,4 seconden. Vlotte cijfers zeker met leeggewichten vanaf 1.300 kg. Het verbruik van beide modellen bedraagt respectievelijk 5,5 en 5,8 l/100 km.
Dieselen
Voor wie nieuwsgierig is naar het bijbehorende bijtellingtarief heeft BMW goed nieuws: alle motoriseringen hebben een bijtelling van maximaal 20%. Dus naast de benzines ook de diesels. Daar is het instapmodel de 116d met 116 pk en 260 Nm, gevolgd door de 118d met 143 pk en 320 Nm en de 120d (184 pk / 380 Nm). Als verbruik geeft BMW voor de eerste twee oliestokers een gemiddelde op van 4,5 /100 km. Dat van het topmodel ligt 0,1/100 km hoger.
Prijzen
Tot slot de prijzen. Vol trots meldt BMW dat de nieuwe 1-serie de eerste auto in zijn segment die uitgerust kan worden met een achttraps automaat. Een manuele 6-bak is echter standaard en dan bedragen de prijzen als volgt: BMW 116i vanaf € 27.950,-, BMW 118i vanaf € 30.750,-, 116d vanaf € 29.990,-, BMW 118d vanaf € 31.950,- en de BMW 120d is er vanaf € 36.200,-. Zoals gezegd staat de nieuwe 1-serie vanaf september bij de dealers.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com