Autonieuws
Van iedere Audi een Q-variant
16 juni 2011 - Nog dit jaar zet Audi de Q3 in de showroom, een compacte variant van de Q5 zoals deze een kleinere 'Q? van de Q7 was. Het is dus duidelijk dat Audi?s crossovers met de tijd telkens een maatje kleiner worden. Het is dus niet verwonderlijk dat de geruchten oplaaien over de komst van een Q1. Maar ook een Q4 en Q6 zouden op de planning staan.
Dat Audi zijn gamma aan Q´s sterk wil uitbreiden heeft uiteraard te maken met de expansiedrang van de Volkswagen Groep. Dat wil zo snel mogelijk de grootste autofabrikant ter wereld worden. En de hogere koetswerkvormen zijn populair, niet alleen bij ons, maar zo mogelijk nog meer op nieuwe markten als China en Rusland. Bovendien zijn de ontwikkelingskosten van dat soort modellen de laatste tijd fors geslonken. Terwijl een SUV in de beginjaren nog verwacht werd eigenschappen te hebben die wat robuuster waren dan die van een gewone auto (vierwielaandrijving, grotere veerwegen, betere bodembescherming, etcetera), is dat concept inmiddels compleet verwaterd. Wie tegenwoordig een SUV of crossover koopt, krijgt weinig of niets meer dan een gewone personenauto met een aangepast koetswerk. Dat betekent dat de autobouwers niet langer een specifiek onderstel voor het model moeten ontwikkelen.
Audi X6
Met onder de Q3 nog ruimte voor een nog compactere crossover en al een bestaande A1 is de link voor een Q1 dus gauw gelegd. Idem dito voor een Q4 en Q6. Geruchten over dat Audi zelfs al de eerste potloodstrepen voor de Q1 heeft gezet doemen zodoende op. Ook andere nieuwste Q’s zouden al op de tekentafel liggen. De Audi Q6 zou het concept lenen bij rivaal BMW en een koetswerk krijgen met eigenschappen die vergelijkbaar zijn met die van de X6. De toekomstige Q4 op z’n beurt zou een Audi-derivaat kunnen zijn van de Porsche Cajun, die er eventueel ook als driedeurs komt, maar tegelijk ook een maat kleiner is dan de hiervoor genoemde Porsche.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com