Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

M3 CTS doorbraak voor lichtere BMW M's

23 juni 2011 - Geen GTS, maar CTS en dat staat bij BMW M voor Carbon Racing Technology. De M3 CTS Sedan is het eerste M-model voorzien CFRP, een met koolstofvezel versterkt plastic. In de toekomst zal BMW M deze geavanceerde productiemethode vaker toepassen om hun auto's lichter en zodoende nog sneller en beter te maken.

De toepassing van CFRP (Carbon Fibre Reinforced Plastic) levert voor sommige onderdelen van de BMW M3 CTS tot wel 50% gewichtsbesparing op. De motorkap bijvoorbeeld scheelt de helft ten opzichte van het aluminium exemplaar. Het verschil met de stalen versie is zelfs vier keer zo groot. Bij de M3 CTS zijn tevens voor de kuipstoelen, de frontsplitter, achterspoiler en niet zichtbare delen zoals de binnenkant van de spatborden uit CFRP opgetrokken. In totaal werd door de toepassing hiervan 45 kilogram bespaard in vergelijk met de M3 Sedan met M DCT-sporttransmissie.

V8 M3 GTS
In het motorcompartiment hangt dezelfde 4.4 liter V8 als in de M3 GTS Coupé en dat betekent een vermogen van 450 pk en 440 Nm. De M DCT-automaat zorgt voor razendsnel schakelen en kan de M3 CTS in 4,4 seconden de 100 km/h-barrière laten doorbreken. Door de snelheidsbegrenzer op te schorten is een topsnelheid van 290 km/h haalbaar. Indien nodig zorgen grotere remschijven voor een spoedige vertraging, terwijl instelbare dempers ook op extreem hoge snelheden voor stabiliteit en veiligheid zorgen. Speciaal gesmede 19 inch wielen zijn eveneens standaard op de BMW M3 CTS.

Luxe
Het doel van BMW M was een lichtere M3 Sedan te bouwen, maar door luxe levert de auto hier weer deels op in. Binnenin is het namelijk geen kale bedoeling. Een navigatiesysteem en een high-end hifi-installatie zijn gewoon aan boord. Leder en/of alcantara prijken op de sportzetels, het stuurwiel, de deurpanelen en de handrem en over de gehele breedte van het dashboard loopt een aluminium sierstrip.

67
Wordt de M3 GTS enkel op aanvraag geproduceerd met een gelimiteerd aantal van 135 stuks, bij de M3 CTS houdt het op bij 67 exemplaren. Meer bouwt BMW M er niet en dat maakt deze M3 Sedan behoorlijk zeldzaam. Een stevig prijskaartje zal er dan ook wel aan hangen, al is die nog niet bekendgemaakt. Ter indicatie: de BMW M3 GTS kost zo´n 120.000 euro; de M3 CTS zal fors duurder zijn. In ieder geval is Frozen Polar Silver steevast de kleur van de carrosserie en het interieur bevat telkens Melbourne Red accenten. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.