Autonieuws
Goed nieuws show: Mercedes E 63 AMG met nieuwe V8
14 juli 2011 - Zuiniger, schoner, sterker én ook nog eens goedkoper! Mercedes-Benz heeft de nagelnieuwe 5.5 liter AMG V8 in de motorsteunen van de E 63 AMG gehangen en dat is één grote goed nieuws show.
De compleet nieuwe ontwikkelde 5.5 liter AMG V8 maakt langzaam maar zeker zijn intrede in de AMG-modellen. Na de S 63 AMG, CL 63 AMG en CLS 63 AMG beschikken nu ook de E 63 AMG en E 63 AMG Estate over dit nieuwe hart. Standaard ontwikkelt het blok een vermogen van 525 pk, exact gelijk aan de oude 6.2 V8 in de E 63, maar het koppel steeg met 70 Nm naar een indrukwekkende 700 Nm. Echt spectaculair wordt het als je voor het AMG Performance Package kiest. Dan stijgt het vermogen van de V8 naar 557 pk en het koppel naar 800 Nm! Van 0-100 km/h accelereren doet de sedan in respectievelijk 4,3 en 4,2 seconden (met Performance Package). De Estate heeft hier in beide gevallen 0,1 seconde langer voor nodig.
22 procent minder verbruik
Het meest trots is Mercedes op het gereduceerde verbruik. De V8 neemt voortaan genoegen met 9,8 l/100 km terwijl zijn voorganger gemiddeld 12,6 l/100 km verbruikte. Een winst van 22 procent! De CO2-uitstoot is daarmee verlaagd naar 230 g/km en dat heeft een uiterst positieve uitwerking op de prijs. De E 63 AMG is er voortaan vanaf € 136.200,- en daalde daarmee maar liefst 16 mille in prijs. Is dat even lekker meegenomen! De Estate kost overigens € 140.400,-.
AMG Speedshift MCT
Mercedes claimt dat het verbeterde verbruik enerzijds te danken is aan de nieuwe krachtbron, maar ook te maken heeft met de AMG Speedshift MCT. Deze nieuwe versnellingsbak maakt gebruik van een natte-wegrijkoppeling in plaats van de tot dusver gebruikelijke koppelomvormer. Hierdoor kan de transmissie met z’n vier individuele rijprogramma’s direct met de aandrijflijn verbonden worden. Om het verbruik verder te laten zakken heeft de E 63 AMG standaard een start-/stopsysteem. Als de bak in de Controlled Efficiency-modus staat, schakelt hij bovendien sneller over om hoge toeren te vermijden. Een systeem dat remenergie opslaat draagt verder bij aan een gunstiger verbruik.
Nieuw lichtmetaal
Met de implantatie van de nieuwe krachtbron heeft Mercedes van de mogelijkheid gebruik gemaakt de auto voortaan op nieuw 18 inch lichtmetaal te zetten, een nieuw sportstuurwiel te monteren en zaken als Active Blind Spot Assist en Active Lane Keeping Assist standaard op elke E 63 AMG te monteren. Vanaf september zal de nieuwe E 63 AMG worden uitgeleverd.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com