Autonieuws
Eindelijk officieel: de nieuwe Porsche 911 Carrera
22 augustus 2011 - Na tijden van getreiter met gecamoufleerde prototypes, halfnaakte productiemodellen en 'gelekte beelden? heeft Porsche nu zelf het doek van de nieuwe 911 afgetrokken. Achtenveertig jaar oud, maar jonger dan ooit belooft het Duitse bedrijf ons.
Exact tien centimeter meet de wielbasis van de nieuwste 911 langer dan de vorige generatie. De toegenomen lengte komt niet alleen ten goede aan de passagiers, maar onderstreept eveneens het atletisch voorkomen van de sportwagen. Nieuw zijn de zijspiegels die gemonteerd zijn op de bovenrand van de deur en niet zoals voorheen in de ‘spiegeldriehoek’. Dit levert volgens Porsche niet alleen aerodynamisch voordeel op, maar moet tevens het nieuwe ontwerp en de breedte van het model benadrukken.
Cockpitgehalte
In het interieur zien we grotere verschillen. Zo monteert Porsche een gloednieuw dashboard in de 911 die duidelijke overeenkomsten met andere modellen in zijn familie toont. Dankzij de hoog oplopende middenconsole en de dicht bij het stuurwiel gemonteerde versnellingspook is het cockpitgehalte in de Porsche hoger dan ooit. Dit wordt nogmaals versterkt door de klassieke Porsche-elementen, zoals het instrumentarium met vijf ronde tellers, de centraal geplaatste toerenteller en het links van het stuur geplaatste contactslot.
Active rijsystemen
Ondanks de toegenomen buitenmaten weegt de nieuwe generatie 911 ruim 45 kilogram minder dan zijn voorganger. Dit is te danken aan de compleet nieuwe, lichtgewicht carrosserie van een aluminium-staalcomposiet die het koetswerk eveneens een stuk stijver heeft gemaakt. Dit moet er samen met de nieuw ontwikkelde achteras, grotere spoorbreedte voor en nieuwe elektro-mechanische stuurbekrachtiging voor zorgen dat de Porsche nog beter uit de voeten kan in snelle bochten. Afhankelijk van de uitvoering zijn nog andere actieve rijsystemen standaard of optioneel beschikbaar. Zoals het Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC), het actieve stabilisatiesysteem tegen rollen om de lengteas, dat voor het eerst leverbaar op de 911 Carrera S. Het systeem zorgt ervoor dat de carrosserie in bochten minder overhelt, waardoor de banden altijd in optimale positie op het wegdek staan voor maximale grip.
Handgeschakelde zevenbak
Ook een sportwagen als de 911 ontkomt er niet aan. Porsche meldt namelijk met trots dat het model 16 % zuiniger is geworden en dat alle typen een verbruik van ruim onder de 10 l/100 km hebben. De 350 pk sterke Carrera verbruikt door zijn de nieuwe 3,4-liter boxermotor slechts 8,2 l/100 km. Dat is 1,6 l/100 km minder dan zijn voorganger. Het verbruik van de vijftig pk sterkere Carrera S is gereduceerd met 1,5 l/100 km tot 8,7 l/100 km. Deze puike prestaties komen onder meer door de toepassing van auto start/stop, thermisch management, een verbeterd elektronisch systeem en ´s werelds eerste handgeschakelde versnellingsbak met zeven versnellingen. Als laatste dan de daadwerkelijke prestaties van de Duitser. De Porsche 911 Carrera S met PDK-transmissie (Porsche Doppelkupplungsgetriebe) accelereert van 0 naar 100 km/uur in 4,3 seconden. Na het indrukken van de Sport Plus-knop die hoort bij het optionele Sport Chrono-pakket kan dat zelfs in 4,1 seconden. De Carrera met PDK noteert hiervoor respectievelijk 4,6 en 4,4 seconden. De tijden van de handgeschakelde varianten, alsmede de topsnelheden worden door Porsche niet vermeldt.
Wereldpremière op de IAA
De nieuwe 911 zal officieel onthuld worden tijdens de IAA in Frankfurt. Het model is per direct te bestellen voor een bedrag van € 112.911,- en staat vanaf 3 december bij de dealers.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com