Autonieuws
De nieuwe Audi S8: gedistingeerde sportlimousine
30 augustus 2011 - Met 420 pk en 550 Nm is ook de Audi S8 van het V8-blok voorzien. Maar in de S8 steekt die een behoorlijk tandje bij in vergelijking met de S6 en S7. Hier braakt het blok 520 pk en 650 Nm uit. De topsnelheid is natuurlijk ook weer elektronisch afgeregeld op 250 km/h, maar de sprinttijd van 0-100 km/h in 4,2 tellen slaat natuurlijk wel een kloof met de andere drie in Frankfurt debuterende S-modellen.
In vergelijking met de 5.2 liter V10, een atmosferische krachtbron, levert deze nieuwe centrale 70 pk meer. Het verbruik daalde echter van gemiddeld 13,2 naar 10,2 l/100 km. De S8 heeft – uiteraard – ook quattro-aandrijving, maar de automaat is anders dan bij de S6 (Avant) en S7 Sportback. Hier een tiptronic en dus geen S-tronic, ofwel een exemplaar met conventionele koppelomvormer en niet met dubbele koppeling. Ter ‘compensatie’ is die wel voorzien van een extra versnelling. Het zijn er acht in totaal. Het elektronisch gestuurde differentieel waar je op de S6 en S7 voor moet bijbetalen en in de bochten meer vermogen naar het buitenste achterwiel stuurt is op de S8 standaard.
Enorme remmen
Dat de S8 het op alle vlakken een trapje hogerop zoekt zie je ook aan de wielen. Die zijn standaard minstens 20 inch groot en zelfs 21 inch als je dat wenst. Ze moeten natuurlijk wel ruim bemeten zijn want er moeten remschijven met een diameter van liefst 40 cm in passen. Carbon-keramische exemplaren zijn een optie.
Stijlvol sportief
De S8 is uiterlijk natuurlijk van de A8 te onderscheiden, maar bescheidenheid speelt hier een belangrijkere rol dan bij de S6 en S7. Iets dat ook binnenin doorgetrokken wordt. Stijlvol sportief zullen we maar zeggen.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com