Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

Nieuwe Lotus Exige S met V6

12 september 2011 - Lotus rijdt de nieuwe Exige onder de felle spotlights van de IAA in Frankfurt. Het model werd vorig jaar uit de catalogus geschrapt omdat de 1.8 liter viercilinder turbomotor met compressor niet meer aan de emissienormen voldeed. Lotus was toen al druk bezig met deze nieuwe generatie en dit is hem geworden.

De nieuwe Exige die door Lotus de toevoeging "S" krijgt is liefst 27 centimeter en 8 centimeter breder dan zijn voorganger. Bovendien weegt de auto minstens 1.080 kg, en vooral dat zal voor de Lotus-fanaat even slikken zijn. Dergelijke leeggewichten komt niet meteen uit de "add lightness"-bijbel die de kleine Britse constructeur tot voor kort op de letter volgde. De Exige S is zo maar eventjes 150 kg zwaarder dan voorheen.

Supercharged V6
De Exige S mag het predicaat vederlicht dan aan het verliezen zijn, volgens de Britten kunnen klanten zich troosten met de V6 uit de Evora S. Die is 3.456 cc groot, heeft ook nog eens een compressor en braakt daarom 350 pk en 400 Nm uit. Een riante toename ten opzichte van de verouderde viercilinder met 223 pk. Echter, helaas zal dit waarschijnlijk ook opgaan voor het prijskaartje dat aan de nieuwe Exige hangt.

Prestaties
Door de grote surplus aan vermogen valt de pk/gewichtsverhouding een stuk gunstiger uit. En dat zie je terug in de cijfers. Vanuit stilstand naar 100 km/h sprinten doet de nieuwe Exige S in niet meer dan 3,8 tellen en dat is een volle seconde vlotter dan de snelste Exige tot op heden presteerde. En de topsnelheid? Die gaat van 238 km/h naar een wel zeer volwassen 274 km/h.



Comfort vs. sport vs. racer
De Lotus Exige S is straks verkrijgbaar in twee interieursmaken. De Premium richt zich meer op comfort, terwijl de Premium Sport de meer brutale stuurman op zijn wenken bedient. Ongeacht de uitvoering beschikt iedere uitvoering over het Dynamic Performance Management dat drie rijmodi kent: Touring, Sport en de mogelijkheid om DPM geheel uit te schakelen. Pirelli P-Zero Corsa banden zijn eveneens standaard. Voor de echte diehards biedt Lotus nog het Race Pack waardoor er nog een rijmodus bijkomt. In deze Race-stand is de Exige S klaar voor circuitgebruik met Launch Control voor het zo snel mogelijk uit de startblokken kunnen komen.

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.