Autonieuws
Vernieuwde Audi A4 voordeliger door 1. 8 TFSI (20%)
26 oktober 2011 - Als een frisse wind waait Audi door haar modellenprogramma. Na de nog kakelverse A5 is er nu ook de vernieuwde A4. Er is veel nieuws te melden, het belangrijkste daarvan is dat de A4 met de komst van de 1.8 TFSI voordeliger is uitgevallen en meer modellen bevat met 20% bijtelling. De levering start in februari.
Net als de A5 is de vernieuwde Audi A4 in lijn gebracht met andere modellen als de A6 en A7. Het front is aangescherpt bij de koplampunits, de grille en de bumper. De mistlampen zijn niet langer rond van vorm, maar rechthoekig (mits A4 Allroad) en de motorkap is meer gebogen zodat deze beter aansluit bij de rest van de hertekende koets. LED-dagrijverlichting is voortaan standaard. Aan de achterzijde eveneens modernere lichtunits en een licht gewijzigde bumper met daarin nu een kleine optische diffuser.
Interieur
Audi trok het interieur van de A4, S4, A4 Allroad en de Avant-modellen naar een hoger plan met nieuwe stuurwielen voorzien van chromen of hoogglans afwerkingsaccenten. Een afgeplat lederen sportstuur is optioneel leverbaar. Daarnaast werd het bedieningsgemak van de automatische transmissie, de airconditioning en Audi drive select verbeterd, iets dat volgens de fabrikant ook geldt voor het MMI navigatie plus-systeem. Voortaan beschikt dat niet over vier, maar acht bedieningsknoppen.
20%, ook voor Avant
Belangrijkste nieuws is toch wel onder de motorkap te vinden. De 1.8 TFSI (170 pk/320 Nm) doet zijn intrede en die is met een CO2-uitstoot van 134 g/km rijp voor 20% bijtelling bij zakelijk gebruik. Het verbruik dat daarbij hoort is 5,6 l/100 km. Ook de A4 Avant met deze benzinemotor gekoppeld aan de multitronic-automaat komt in aanmerking voor een fiscaal voordeel van vijf procent. Zolang de RS4 er nog niet is zijn de toppers nog altijd de S4 en S4 Avant met hun 3.0 liter TFSI met 333 pk, standaard vierwielaandrijving en een acceleratie van 0-100 km/h in 5,0 seconden.
Diesels
Bij de diesels zijn de 2.0 TDIe (136 pk/112 g/km of 163 pk/115 g/km) het meest interessant, want goed voor 20% bijtelling. Respectievelijk hebben ze slechts 4,2 en 4,4 liter diesel per 100 kilometer nodig, terwijl ze bovendien een rustigere loop hebben dankzij de toepassing van een nieuwe balansas.
Alle voorwielaangedreven modellen hebben standaard een handgeschakelde zesversnellingsbak met de traploze Multitronic-transmissie in de optielijst. De quattro-uitvoeringen worden altijd geleverd met een zeventraps S-tronic-transmissie met dubbele koppeling.
Aangepast stuurgedrag
Alle vernieuwde Audi A4’s zijn uitgevoerd met een aangepaste elektromechanische stuurinrichting met snelheidsafhankelijke bekrachtiging. Audi claimt dat dit de besturing goed heeft gedaan met een betere response en feedback tot gevolg. Tot de standaarduitrusting behoort zoal een nieuw bestuurdersinformatiesysteem met rustpauze advies en Audi chorus CD radio met acht speakers. Verder wil Audi wijzen op de scala aan mogelijk opties, zoals adaptive cruise control, Audi active lane assist en Audi side assist, MMI navigatie plus met hard disk, 3D-kleurenscherm en DVD-speler. Internetten in de auto kan met Audi connect met tevens een WLAN hotspot-functie.
Prijzen
Door de komst van de 1.8 TFSI en de gunstigere verbruik- en emissiecijfers zijn de prijzen van de vernieuwde Audi A4 voordeliger uitgevallen. Prijzen beginnen bij € 34.670,- (Avant: € 37.050,-) voor de nieuwe instapper. Verder bestaat het palet onder meer uit de 2.0 TFSI quattro (210 pk) met een vanafprijs van € 45.850,- en de A4 2.0 TDI met 143 pk voor € 38.100,-. Met 177 pk staat dieselmotorisering vanaf € 39.740,- in de boeken en de beide V6-diesel hebben een vanafprijs van € 46.930,- (204 pk) en € 54.820,- (245 pk/quattro). Tot slot de Audi S4, die begint bij € 70.240,-. De prijs van de vernieuwde A4 Allroad is nog niet bekend.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com