Autonieuws
Eerste details over nieuwe Mercedes-Benz SL-klasse
16 november 2011 - Nog een kleine twee maanden en dan openen de deuren van de Detroit Motor Show zich. Een van de grootste premières daar is de nieuwe SL-klasse. Door enkele details van de auto vrij te geven licht Mercedes-Benz alvast een tipje van de sluiter.
De letters SL staan oorspronkelijk voor Sport Leight, sport en licht dus. Enige mate van sportiviteit heeft de SL-klasse altijd wel gehad, maar een laag wagengewicht, dat is al enkele generaties niet aan de orde. Met ingang van de nieuwe moet dat weer enigszins – een vedergewicht zal hij niet zijn – opgaan en daartoe heeft Mercedes groots ingezet op aluminium. De gehele carrosserie is eruit opgetrokken met uitzondering van het kofferdeksel dat is gemaakt van een staal-kunststof legering. Mercedes-Benz laat weten dat het gewicht van het chassis hierdoor met liefst 140 kg is afgenomen. Dat van de nieuwe SL weegt nog maar 254 kg. Naast aanzienlijk lichter is de body ook drastisch stijver (20%) dan voorheen en dat draagt tevens bij aan de prestaties van de auto.
Magic Vision Control
Niet nieuw, maar wel voor de SL-klasse is Magic Sky Control, het optionele glazen dakpaneel dat met een druk op de knop van transparantie kan veranderen. Dit systeem dat aan de hand van elektrische spanningsvelden werkt debuteerde op de SLK. En om nog even bij Mercedes’ ‘magie’ te blijven; een andere noviteit op de nieuwe SL-klasse is het zogenoemde Magic Vision Control. Dit zijn ruitenwissers waarin de ruitensproeierinstallatie is geïntegreerd. Volgens de fabrikant voorkomt deze technologie dat vloeistof tijdens het open rijden in de cabine terecht komt. Ook ongebruikelijk is de positie van de luidsprekers. Die zullen in de nieuwe SL-klasse niet langer in de deuren gemonteerd zijn, maar in het voetencompartiment. Zodoende blijft er meer bergruimte in de portieren over en dit zou ook nog eens de geluidskwaliteit ten goede komen.
30% zuiniger
Intussen is het een vast onderdeel in ieder bericht van een nieuwe Mercedes-Benz: het percentage dat het model wel niet zuiniger is geworden ten opzichte van zijn voorganger. Afhankelijk van de motorisering kan dit bij de aankomende generatie van de SL wel 30% zijn. Instappen doet men in een V6 met daarboven een 4.7 liter V8 voorzien van twee turbo’s en in een later stadium uiteraard de SL 63 AMG en SL 65 AMG.
Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com