Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

Audi geeft geboorte aan de A1 Sportback

17 november 2011 - Audi breidt de A1-familie uit de A1 Sportback. De vijfdeurs A1 is de tweede carrosserievariant van Audi?s kleinste en bevat enkele unieke eigenschappen ten opzichte van de 3-deurs. Ook introduceert het model cilinderuitschakeling waarmee Audi nog een stapje verder gaat in het fenomeen downsizing.

De Audi A1 Sportback zet het design van de driedeurs voort. Vooraan domineert uiteraard Audi’s kenmerkende singleframe-radiatorgrille met afgeschuinde hoeken. De motorkap en de kofferklep daarentegen ‘omsluiten’ het koetswerk en de schouderlijn loopt rond de hele auto door. Aan de achterkant mondt de dakkoepel uit in de geïntegreerde dakspoiler dat volgens de fabrikant als een verlengstuk van de C-stijl moet ogen. 

Bevoorrecht
Net als bij de driedeurs A1 kunnen de dakbogen, het dak en de dakspoiler een contrastkleuren uitgevoerd worden (drie stuks). Voor het koetswerk is er de keuze uit twaalf lakkleuren, waaronder het nieuwe Samoa Oranje dat exclusief aan de A1 Sportback is voorbehouden. Daarnaast is er de extra sportief getinte S-line en later zal het accessoireprogramma ook diverse andere pakketten behelzen.



Fractie groter
De Audi A1 Sportback is 3,95 meter lang en heeft een wielbasis van 2,47 meter. Op dat vlak is hij identiek aan de driedeurs. Echter de vijfdeurs A1 is zes millimeter breder (1,75 meter) en met 1,42 meter fractioneel hoger. Veel is het niet, maar een gevolg hiervan is dat de interieurruimte in de breedte en de hoofdruimte ieder met één centimeter toenam. Normaliter kan de A1 Sportback vier personen vervoeren, maar indien gewenst is hij uit te voeren met een volledige achterbank waardoor er plaats is voor een derde achterpassagier. In het laatste compartiment past dan nog 270 liter aan bagage met een uitbreiding naar 920 liter indien de deelbare rugleuning van de achterbank wordt neergeklapt.

Benzinepalet
In eerste instantie is keuze uit zeven viercilindermotoren: vier TFSI- en drie TDI-motoren. Instapper is de 1.2 TFSI met 86 pk en een gemiddeld verbruik van 5,1 l/100km. Vervolgens zijn er drie 1.4 TFSI-motoren met respectievelijk 122, 140 en 185 pk. Naast een turbo beschikt die laatste als benzinetopper ook over een compressor waardoor hij uiteindelijk in 7,0 seconden naar de 100 km/h kan sprinten en een topsnelheid kan halen van 227 km/h.

Cilinderuitschakeling
Nieuwkomer, maar nog niet bij de marktintroductie verkrijgbaar is de 140 pk sterke TFSI voorzien van het eveneens nieuwe ‘cilinder on demand’. Deze technologie schakelt bij geringe motorbelasting en lage of gemiddelde toerentallen tijdelijk twee cilinders uit met vanzelfsprekend als doel om brandstof te besparen. Wanneer de bestuurder krachtig gas geeft schakelt de 1.4 TFSI weer over op vier cilinders. Het theoretische resultaat? Een schamel verbruik van 4,7 l/100 km gecombineerd met vlotte sprinttijd naar 100 km/h in 8,1 seconden en een top van 212 km/h.

Diesels
Dan hebben we nog de diesels, bestaande uit twee 1.6-jes met 90 of 105 pk. Beide versies verbruiken (in combinatie met de manuele versnellingsbak) gemiddeld 3,8 l/100 km gepaard gaande met een CO2-uitstoot van 99 g/km. Goed dus voor 20% bijtelling. Later volgt nog de 2.0 TDI met 140pk. Afhankelijk van de motorversie wordt de A1 Sportback standaard geleverd met een vijf- of zesbak. Een automatische transmissie met dubbele koppeling is optioneel. Overigens geldt voor de meeste motoren dat ze uitgerust zijn met een start/stop-systeem met uitzondering van de 1.6 TDI met S tronic-versnellingsbak en de krachtigste benzineversie.



Lente 2012
Bestellen van de Audi A1 Sportback kan vanaf begin december. Op dat moment wordt ook de definitieve informatie over de uitrusting en de prijslijst bekendgemaakt. De eerste afleveringen zijn echter pas in het voorjaar van 2012 plaats gaan vinden.

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.