Autonieuws
BMW trekt doek van 6-serie Gran Coupe
10 december 2011 - Anderhalf jaar na het concept onthult BMW het productiemodel van de 6-serie Gran Coupe. Met deze derde carrosserievariant in de 6-serie-lijn kan BMW nu eindelijk een vuist maken tegen de Mercedes-Benz CLS en Audi A7 Sportback. Ook de Porsche Panamera mag gerekend worden tot de con-cullega´s.
Om maar even voort te borduren op de rivaliteit. De BMW 6-serie Gran Coupé is met een lengte van vijf meter enkele centimeters langer dan de voornaamste concurrentie. Dit vertaalde zich echter niet door in een groter bagageruim. Die bedraagt met alle stoelen bezet namelijk 460 liter, nauwelijks meer dan de Panamera. Maximaal is er 1.265 liter voorhanden. De lange wielbasis geeft aan dat BMW vooral als doel had het de inzittenden zo comfortabel mogelijk te maken. De afstand tussen de wielen van de Gran Coupé bedraagt 2.968 meter; lang genoeg om twee portieren extra in te passen en een additionele derde stoel aan de tweede zitzij toe te voegen. BMW’s vierdeurs coupé is namelijk een 4+1-zitter.
Interieur
Op de 2+1 opstelling achterin na bevat de 6-serie Gran Coupé eigenlijk eenzelfde interieur als de Coupé en de Cabrio met een ietwat naar de bestuurder gedraaid dashboard en een brede middenconsole die het gevoel geeft geheel over een eigen stek te beschikken. Zoals je in dit segment mag verwachten is de bouwkwaliteit van topniveau en prijkt er een scala aan luxe en de modernste snufjes in de prijslijst. Voor de veeleiser heeft BMW zelfs al een Individual-lijn klaar en de sportief ingestelde klant kan opteren voor het M Sports Package.
640i
Zoals alle hooggepositioneerde modellen van BMW beschikt de 6-serie Gran Coupé alleen over zeer krachtige motoren. Het palet komt overeen met dat van de tweedeurs varianten. Bij de benzineversies doen de 3.0 liter zes-in-lijn en de 4.4 V8 dienst, beide uitgerust met TwinPower Turbo-technolgie en gekoppeld aan de achttraps transmissie. De zescilinder beschikt over een vermogen van 320 pk en een trekkracht van 450 Nm dat al vanaf 1.300 tpm volledig vrijkomt. Mede hierdoor en de toevoeging van Auto Start-Stop zou het gemiddelde verbruik niet meer moeten bedragen dan 7,7 l/100 km bij een CO2-uitstoot van 179 g/km. Accelereren naar 100 km/h verloopt met de 640i in 5,4 seconden en de topsnelheid is begrensd op 250 km/h.
650i
De 650i Gran Coupé noteert nog snellere cijfers: van 0-100 km/h in 4,5 seconden en ook de tussensprints zullen minder tijd in beslag nemen door het enorme koppel van 650 Nm. Qua vermogen produceert de achtcilinder turbomotor een hoeveelheid van 408 pk. Verbruik en emissiewaarden liggen op een gemiddelde van 8,6 l/100 km en 215 g/km, maar zijn nog onder voorbehoud. Het is nog wachten op de officiële meting volgens de EU-cyclus. Houd ook rekening met iets hoger verbruik (0,2 l/100 km) bij het rijden op grotere wielen en bredere banden. De 650i is bovendien de enige van het trio die eventueel te combineren is met BMW’s vierwielaandrijving xDrive.
640d
Slechts één diesel siert het leveringsprogramma, en dat is de 3.0 liter zescilinder met twinscroll-turbo die vrijwel meteen na het beroeren van het gaspedaal kracht opbouwt. Cijfermatig gezien doet deze 640d niet onder voor de 640i met eenzelfde sprinttijd op het traject naar honderd en eveneens een top van 250 km/h. Het koppel bedraagt dan ook een ferme 630 Nm en het vermogen ligt op 313 pk. Aangaande op de milieuvriendelijkheid van dit model geeft BMW een verbruik op van 5,5 l/100 km met inherent daaraan een CO2-uitstoot van 146 g/km.
Marktlancering
De nieuwe BMW 6-serie Gran Coupé zal worden geproduceerd in Dingolfing waar ook de Coupé en Cabriolet gebouwd worden, alsook de 5-serie en de 7-serie. Aankomend voorjaar maakt de auto zijn opwachting bij de dealers. Prijzen volgens spoedig.
Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com