Autonieuws
Volkswagen E-Bugster: sportieve elektrische Beetle
8 januari 2012 - Bugster, komt die naam ons ergens niet bekend voor? Dat klopt, ten dele dan. In 2005 presenteerde Volkswagen in Detroit namelijk de Ragster, een sportieve Beetle. Ditmaal pronkt op de NAIAS opnieuw een soortgelijk concept.
We hadden destijds vurig gehoopt dat Volkswagen de sportief gelijnde Beetle Ragster in productie zou nemen. Maar de Duitsers besloten anders. Of ze daar spijt van hebben? Voor ons gevoel wel, want met de nu in Detroit onthulde E-Bugster wordt het kunstje opnieuw uitgehaald en als we goed tussen de regels doorlezen lijkt productie zeker niet onrealistisch.
Laag dak
Het concept van de E-Bugster en de zes jaar geleden gepresenteerde Ragster kent grote overeenkomsten. Het lage dak (90 mm lager dan de gewone Beetle) en het sportieve bumperwerk maken deze Beetle onmiskenbaar tot een showmobiel. Volkswagen houdt het op een ´speedster´ uitvoering van de nieuwe Beetle. Dat het een haalbaar concept is blijkt wel uit het feit dat het vooral ander bumper- en spoilerwerk is dat de E-Bugster onderscheidt van de reguliere Beetle. Bovendien geeft Volkswagen zelf aan dat bij de ontwikkeling van de nieuwe Beetle al rekening gehouden kon worden met concepten als deze. Klinkt veelbelovend!
e-Motion
Onderhuids is de E-Bugster duidelijk een Kever van de 21ste eeuw. Aangedreven door Volkswagen´s Blue-e-Motion techniek weet het model met zijn 115 pk sterke elektromotor in 10,9 seconden naar 100 km/h te sprinten zonder daarbij ook maar een gram CO2 uit te stoten. De actieradius ligt op 180 km. Nog altijd beperkt, maar opladen duurt volgens Volkswagen slechts 35 minuten.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com