Autonieuws
Hij is af: de Aston Martin V12 Zagato
8 februari 2012 - Aston Martin heeft het design van de V12 Zagato nu definitief bevroren. In een gelimiteerde productie van slechts 150 exemplaren zullen in Gaydon vanaf dit najaar de eerste exemplaren van de band rollen. Geheel met de hand gemaakt uiteraard.
De relatie tussen Aston Martin en het Italiaanse designhuis bestaat inmiddels 50 jaar en dat was voor beide bedrijven een geweldige gelegenheid om de koppen weer bij elkaar te steken. Begin 2010 werden de eerste schetsen op papier gezet om vervolgens in mei 2011 met een prototype de show te stelen tijdens het concours in Villa d’Este. Een paar weken later debuteerde een tweetal prototypes in racetrim tijdens de 24 Uren van de Nürburgring. Gezien de overweldigende reacties had Aston Martin geen keus en maakte men in juli dan ook bekend een gelimiteerde serie van de V12 Zagato in productie te nemen.
Puntjes op de i
Zoals we al hadden verwacht wijkt dat productiemodel nauwelijks af van de gepresenteerde conceptcar. En dat was volgens Aston Martin ook de doelstelling van de designers en engineers die sinds vorig jaar zomer werken aan het productierijp maken van de auto. Op dit moment zet men de laatste puntjes op de i om de V12 Zagato klaar te stomen voor zijn werelddebuut op de Autosalon van Genève.
V12
Over de specificaties hult Aston Martin zich nog in stilzwijgen, maar de kans is groot dat de 517 pk en 570 Nm sterke twaalfcilinder één-op-één is overgenomen uit de V12 Vantage. Behelpen is dat overigens niet hoor, want met een 0-100 km/h sprint in 4,2 seconden en een topsnelheid van 305 km/h is de V12 Zagato met recht het hoogtepunt van de Vantage-range.
330.000
Dit najaar zal Aston Martin de productie van de V12 Zagato opstarten. Op de thuisbasis in Gaydon zal elke V12 Zagato maar liefst 2.000 uur handwerk vergen om te worden geproduceerd. Maar liefst 100 uur daarvan wordt alleen al besteed aan het lakwerk. Keuze is er uit vier exclusief voor dit model samengestelde kleuren met de exotische namen Scintilla Silver, Alloro Green, Alba Blue en Diavolo Red. en de prijs? Die is vastgesteld op at £330,000 (inclusief lokale belastingen). Voor ons land komt daar dus nog een schepje BPM en CO2-taks bovenop.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com