Autonieuws
Nieuwe Mercedes SL 63 AMG losgebroken
21 februari 2012 - Dat is 'em dan, het absolute topmodel binnen de SL-reeks, de Mercedes SL 63 AMG. Met de officiële onthulling krijgen we eindelijk antwoord op de vraag welke motor de nieuwe SL AMG behuisd. De 5.5 liter V8-biturbo dus. Maar of het daarbij blijft is de volgende vraag.
Vooralsnog geen SL 65 AMG met twaalfcilinder in ieder geval. Maar met de ‘63’ is het ook allesbehalve behelpen. In de lange neus van de nieuwe AMG-versie van de Mercedes’ roadster de bekende 5.5 liter V8 voorzien van twee turbo’s. In de nieuwe SL 63 AMG levert de achtcilinder 537 pk en een maximumkoppel van 800 Nm. Uitgerust met AMG Performance Package is dit zelfs 564 pk en 900 Nm. Hoe durven we over een twaalfcilinder te beginnen…
4,2 l/100 km!
Mercedes koppelt de achtcilinder aan de zeventraps AMG-Speedshift MCT. Die kennen we uit de SLS en schakelt lekker snel van verzet. Maak je daar optimaal gebruik van, dan voltrekt de spurt naar 100 km/h zich in slechts 4,3 seconden. In de sterkste gedaante is dit 4,2 seconden en is de koek pas op bij 300 km/h. Normaliter bedraagt de topsnelheid 250 km/h (afgeregeld). Misschien voor de koper irrelevant, maar des te interessanter voor de vraagprijs is het lagere brandstofverbruik ten opzichte van het uitgaande model. Dat ligt bij de nieuwe SL AMG fors lager, maar liefst 4,2 l/100 km om precies te zijn. Met een gematigde rechtervoet zou nu 9,9 liter per honderd kilometer haalbaar moeten zijn.
Dieet
De SL 63 AMG toont aan een begenadigd strepentrekker te zijn, maar Mercedes-AMG belooft dat de auto niet alleen in rechte lijn pijlsnel is. Het op Active Body Control (ABC) gebaseerde onderstel is niet geheel nieuw, maar wel verder verfijnd. Bovendien is de nieuwe SL 63 AMG dankzij de toepassing van meer aluminium en carbon 125 kilo lichter dan voorheen (het leeggewicht bedraagt 1.745 kg) en wat samen met een verbeterde stijfheid voor meer dynamiek heeft gezorgd.
Aan de hand van twee voorgeprogrammeerde rijprogramma’s kan de bestuurder de keuze maken uit een sportief of meer comfortabel rijkarakter. Nieuw is de elektromechanische AMG-stuurinrichting dat bijdraagt aan de sportieve beleving. De mate van bekrachtiging is variabel aan de hand van de gekozen onderstelafstemming. Zo gaat de Sport-modus gepaard met een directere stuurrespons. Ook het ESP kent meerdere niveaus, drie om precies te zijn waarbij de meest extreme stand het stabiliteitsysteem later laat ingrijpen. Het remvermogen is naar een hoger niveau gebracht met grotere remschijven. Aan de voorzijde hebben deze een diameter van 390 millimeter en achter meten ze 360 millimeter. Keramische remschijven zijn optioneel leverbaar.
Styling
Met het AMG-sportpakket dat optioneel is op de overige SL’s wordt het er niet makkelijker op, maar de SL 63 AMG bevat enkele unieke stylingkenmerken om hem te onderscheiden van de minder bedeelde modellen. Zo bevat de AMG-versie specifieke LED-dagrijverlichting en ook verschilt de grille. De achterzijde van de SL 63 AMG laat zich niet miskennen met een nadrukkelijk zichtbare diffuser en twee dubbele eindpijpen van de AMG-sportuitlaat. Ook de hetzij bescheiden achterklepspoiler is expliciet voor de SL 63 AMG. Binnenin ademt het interieur de sfeer uit die typisch is voor AMG’s. Overwegend zwart en sober dus, met veel leder en carbon.
SL 65 AMG
De nieuwe Mercedes SL 63 AMG debuteert op de Autosalon van Genève en zal enkele weken daarna in de verkoop gaan. Prijzen worden te zijner tijd bekendgemaakt. Kortom, wat rest is het antwoord op die brandende, tweede vraag. Mercedes wil er officieel niets over zeggen, maar ze bevestigen noch ontkennen dat er nog een SL 65 AMG in de pijplijn zit. Wij vermoeden later dit jaar meer.
Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com