Autonieuws
4 maart 2012 - De A-klasse is dood, leve de A-klasse! Met de nieuwe A-klasse gooit Mercedes-Benz het over een compleet andere boeg; alleen de modelnaam is overeind gebleven. Al het overige start met een schone lei en dat maakt de topklasse in het C-segment interessanter dan ooit.
Wanneer één van de premiummerken een nieuw model presenteert is het ondoenlijk de concurrentie niet even aan te halen. Nu, bij de introductie van de nieuwe Mercedes A-klasse, gaat dat helemaal op. Waarschijnlijk niet eerder kende het C-segment zo’n keur aan modellen uit de hogere regionen. Des te interessanter wordt de strijd in de wetenschap dat de betreffende fabrikanten vrijwel tegelijk met een gloednieuwe compacte middenklasse in deze klassieke autoklasse vertegenwoordigd zijn: Volvo met de V40, Audi met de A3 en Mercedes-Benz dus met de A-klasse. De 1-serie van BMW is al enige maanden op de markt, maar nog kakelvers. Kiezen moet zonder meer nog nooit zo moeilijk zijn geweest.
Aanvalluh!
‘De A van Aanvallen’ kopt het persbericht van de nieuwe Mercedes. Daarmee geeft het merk uit Stuttgart een duidelijk signaal af hoe zij de nieuwe A-klasse zien. Het model is vanaf een leeg vel papier ontsprongen en hoe ervaren Mercedes als autobouwer ook is, ze zullen zeker met een half oog naar de doorgewinterde concurrentie in München en Ingolstadt hebben gekeken.
Ten opzichte van de 1-serie en A3 springt het exterieurdesign van de A-klasse er behoorlijk uit. Dat komt ook omdat het nergens op voortborduurt; de oude A-klasse was immers een kleine MPV. Maar het nadrukkelijk sportieve, dynamische profiel gedrapeerd in het sculptuurachtige omhulsel dat met de CLS werd ingezet komt vooral voort uit het doel om meer jongere klanten te trekken.
Luxe en veiligheid
Het interieur van de nieuwe A-klasse doet sterk denken aan de B-klasse. Het ontwerp, de lay-out en ook de materialen plus de afwerkingsgraad van beide modellen liggen naar eigen zeggen dicht bij elkaar. Door diverse details zoals de ronde op de SLS geïnspireerde luchtroosters in Silver Chroom uit te voeren heeft Mercedes net wat meer de nadruk willen leggen op de sportievere inborst van de A-klasse. Uiteraard zijn verschillende interieuraankledingen mogelijk en met de Urban, Style en AMG Sport vult Mercedes zelf al enkele thema’s in.
Apple
Vervolgens kunnen klanten uiteraard naar hartenlust losgaan op de ellenlange optielijst. Alle noviteiten uit de duurdere Mercedessen zijn ook verkrijgbaar op de nieuwe A-klasse zoals onder andere Pre-Safe, Distronic Plus, grootlichtassistent, rijstrook- en dodehoek-signalering, Active Parking Assist en Linguatronic, het spraakgestuurde systeem van Mercedes. Vermoeidheidsherkenning en Hill Start Assist zijn standaard. Nieuw voor een Mercedes zijn Digital DriveStyle App en Drive Kit Plus waarbij bezitters van een Apple iPhone alle functies van hun smartphone volledig kunnen integreren in het multimediale systeem van de auto. Dat kan al vanaf het Audio 20-systeem dat standaard op de nieuwe A-klasse wordt geleverd, maar komt het beste tot zijn recht via het optionele vrijstaande scherm dat steeds meer gemeengoed begint te worden in de auto-industrie.
Motoren
Op motorisch vlak wordt een uitgebreide lijn aan benzine- en dieselmotoren aangeboden, allen voorzien van ECO start/stop en turbocharging. De A 180 met 1.6 liter viercilinder en 115 pk trapt het leveringsprogramma af. Hogerop in het benzinegamma vind je de A 200 met tweeliter motor, goed voor 156 pk en de voorlopige krachtigste A-klasse (A 250) met diezelfde viercilinder en 211 pk. Dieselfanaten kunnen hun keuze laten vallen op de A 180 CDI (109 pk/250 Nm), de A 200 CDI (136 pk/300 Nm) en de A 220 CDI (170 pk/350 Nm). Schakelen verloopt normaliter via een handmatige 6-bak, maar indien gewenst kan dit geheel automatisch via de 7G-DCT automaat met dubbele koppeling. Bovendien en voor het eerst is de A-klasse gereed voor 4Matic, het vierwielaandrijvingsysteem van Mercedes-Benz.
AMG
Over de komst van een heuse AMG-versie wijdt de fabrikant nog niet uit, maar om daarover toch alvast iets te laten doorschemeren laat men weten dat de prestatiedivisie van Mercedes meteen vanaf de eerste potloodstreep nauw betrokken is geweest bij de ontwikkeling van de A-klasse. In eerste instantie heeft dat ertoe geleid dat de 4,30 meter lange, 1,78 meter brede en 1,43 meter hoge A-klasse qua rijgedrag een overwegend dynamisch karakter kent. Visueel komt dat optimaal tot uiting bij de A-klasse Sport ‘engineered by AMG´ zoals het grijze exemplaar op de foto´s. Met zijn 18 inch wielen, rode remklauwen, AMG-stylingpakket, diverse hoogglans gelakte accenten en zilverkleurige grille in diamandmotief is dit model rechtstreeks afgeleid van de Concept A. Ook een speciaal door AMG ontwikkelde ophanging behoort toe aan deze voorlopig meest hitsige A-klasse die alleen als A 250 en A 220 CDI te koop zal zijn.
De nieuwe Mercedes-Benz A-klasse wordt in september bij de dealer verwacht. Prijzen volgen nog.
Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com