Autonieuws
De nieuwe Audi A3 is officieel
4 maart 2012 - Audi heeft zojuist haar belangrijkste onthulling van dit jaar gedaan: de nieuwe A3. In meerdere opzichten een mijlpaal van een auto en één die wij enkele weken geleden exclusief in alle rust en uitvoerigheid al hebben mogen bewonderen. Bij de dealer kan dat vanaf de zomer.
Het afgelopen jaar hebben maar weinig auto’s zo vaak het nieuws gehaald als de nieuwe Audi A3. Als belangrijkste model binnen de gelederen van het merk uit Ingolstadt worden de ogen natuurlijk wijd opengesperd zodra een nieuwe generatie wordt aangekondigd. Maar de nieuwe A3 zou ook het uithangbord van innovatieve technologieën zijn. Niet alleen voor toekomstige Audi’s, maar ook andere modellen binnen de Volkswagen Groep. Nu Audi de nieuwe A3 dan eindelijk onder het doek vandaan heeft gehaald kunnen we de balans opmaken. Wat voor vlees hebben we zoal in de kuip?
3D
Allereerst het exterieur. Dat zinspeelt sterk op het oude model. Audi geeft aan zeker bij een model als de A3 niet af te willen wijken van het bekende. En dus is de nieuwe A3 heel herkenbaar A3 gebleven. Kom je dichterbij, zoals wij enkele weken al in de exclusieve gelegenheid werden gesteld, dan zie je dat Audi wel degelijk haar best heeft gedaan om aan te tonen met een nieuwe generatie van doen te hebben.
In eerste instantie is het exterieur aanmerkelijk strakker geworden waardoor meer dynamiek is gecreëerd. Maar het nieuwe zit ‘m vooral in de detaillering. Audi heeft daarbij de driehoek als uitgangspunt genomen. Over de hele carrosserie zijn er, van opvallend tot subtiel, scherp aangesneden driehoekige, 3D-achtige vouwlijnen te vinden, veelal beginnende vanuit een hoek van een ander onderdeel, bijvoorbeeld de lichtunits. Ze zijn als het ware op de carrosserie ‘gelegd’ in plaats van geïntegreerd. Misschien niet meteen bij daglicht, maar des te meer bij het strijklicht van de spotlights waaronder de nieuwe A3 aan ons wordt getoond zijn deze details goed zichtbaar.
Interieur
Een behoorlijke stempel op het interieur van de nieuwe A3 is gedrukt door de Nederlandse ontwerper Mattijs van Tuijl. Hij komt ons hoogstpersoonlijk uitleg geven over de gedachte achter zijn interieur van de nieuwe A3. Vijf jaar werk ging ermee gemoeid om het doel ‘functie en kwaliteit en vorm meer dan ooit tevoren in elkaar te laten versmelten’ te realiseren. Het designteam waarvan hij deel uitmaakt ging daarbij niet over een nacht ijs. Immers nagenoeg alle features uit de topklasse van Audi moesten in een compacter interieur van de A3 gestopt worden, dit zonder nadelige gevolgen als een verslechtering van de interieurruimte, de ergonomie, de veiligheid en uiteraard het visuele. In normale mensentaal heeft dit uiteindelijk geleid tot een efficiënt ingedeeld interieur dat een ruimtelijk alsook een opgeruimd gevoel geeft en wat naar onze mening een lust voor het oog is. Het eerste dat in ons opkomt, is de Audi TT. En uiteraard het interieur van de A1.
Dieptewerking
Binnenin de nieuwe Audi A3 is de dieptewerking wellicht nog groter dan bij het exterieur. De verschillende ‘lagen’ van het dashboard worden halverwege onderbroken door een rij tuimelschakelaars. Audi begon er bij de moderne auto als een van de eerste fabrikanten mee (multifunctioneel stuurwiel) en in de nieuwe A3 zijn nog meer functies via zo’n hefboomschakelaar te bedienen. Niet alleen praktisch, maar ook visueel gezien geslaagd. Opvallen doet ook het prominent aanwezige 5,8 of 7 inch MMI-scherm wanneer het stijlvol langzaam uit het dashboard is komen rijzen. Slechts 11 millimeter dik is de behuizing. De bediening van de meest uiteenlopende features (al dan niet optioneel) geschiedt via de grote MMI-knop in de middentunnel. Die is vanwege praktische redenen groter dan in de duurdere modellen, mede doordat MMI Touch, Audi’s touchpad, in het oppervlak van de draaiknop opgenomen is. Een andere noviteit is Audi Funbox, een vak in de middenarmsteun dat werkt als een versterker van het telefoonsignaal zodra de GSM erin opgeborgen wordt. Nooit meer het ‘tunneleffect’, aldus Audi.
Ruimte
De nieuwe A3 is met een lengte van 4,24 meter, breedte van 1,78 meter en hoogte van 1,42 meter vrijwel even groot als het vorige model. Wel nam de wielbasis ietwat toe, en wel met 23 millimeter. Ervaring leert dat Audi dit heeft gedaan om de A3 wat meer body te geven en niet zozeer om meer interieurruimte te verkrijgen; dit is er namelijk nauwelijks op vooruit gegaan. Vier volwassenen, zolang ze niet al te groot of lang zijn, zullen prima kunnen zitten. De bagageruimte (met verborgen bodem voor net wat grotere voorwerpen) meet normaliter 365 liter en kan uitbreid worden naar 1.100 liter.
Motoren
Hoewel wij op basis van het motorenprogramma zo onze twijfels hebben beweert Audi dat ieder onderdeel van de nieuwe A3 gestart is op een leeg vel papier. Gezien de nieuwe A3 de primeur heeft de eerste auto te zijn op Volkswagen’s innovatieve MQB-platform willen we dit aan de ene kant graag geloven, aan de andere kant bestaat het motorenaanbod uit krachtbronnen met specificaties die we al lang en breed kennen. Het benzinepalet start namelijk met de 1.4 TFSI, goed voor 122 pk en 200 Nm dat vanaf 1.500 tpm vrijkomt. Accelereren naar 100 km/h duurt 9,3 seconden en de top ligt op 203 km/h. Als gemiddeld verbruik wordt 5,2 l/100 km bij 120 g/km aan CO2 opgegeven. Dat is zuiniger en schoner dan voorheen, en daar heeft het feit dat de A3 een gezonde 80 kg lichter is dan voorheen zeker aandeel in. Zo bedraagt het leeggewicht van het basismodel 1.175 kg.
Andere vanaf de marktintroductie beschikbare motoren zijn de 1.8 TFSI (180 pk/250 Nm) en de tweeliter TDI met 143 pk en 320 Nm. Bij die laatste is het verbruik en uitstoot vastgesteld op 4,1 l/100 km en 106 g/km. Nog voor 2013 debuteert dan nog de 105 pk sterke 1.6 TDI met 99 g/km en weer wat later staan een 1.2 TFSI en de 1.4 TFSI met cilinderuitschakeling bekend uit de A1 Sportback op stapel.
Na zijn publieksdebuut op de Autosalon van Genève zal de nieuwe Audi A3 vanaf de zomer van 2012 bij de dealers staan. De A3 Sportback volgt tegen het einde van dit jaar.
Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com