Autonieuws
Minder is meer: Lotus Evora GTE F1 Edition
8 maart 2012 - Met de Evora leek het even de verkeerde kant op te gang met Lotus? oerfilosofie 'minder is meer?. Maar in de gedaante van de Evora GTE F1 Edition, die de goedkeuring van Lotus F1-piloot Kimi Raikkonen draagt, komt alles toch nog op zijn pootjes terecht.
Een kleine anderhalve ton weegt de Evora S, een zwaargewicht in de ogen van wijlen Lotus-oprichter Colin Chapman. Niet dat de prestaties erom liegen, maar een streng dieet zou het topmodel van Lotus niet verkeerd doen. Met de F1 Edition presenteert Lotus die Evora, niet in de plaatste plaats omdat Kimi Raikkonen de eer van ‘zijn’ sport hoog wil houden.
Vermagering
Zoals in de modelnaam wordt aangegeven is de F1 Edition gebaseerd op de Evora GTE, de gehomologeerde versie van Lotus’ langeafstandsracer die al 100 kilo’s had verloren ten opzichte van de conventionele Evora S. De F1 Edition is nog eens 105 kilogram lichter dan dat model, een significante hoeveelheid! Alle onnodige ballast heeft Lotus in de ‘Raikkonen’ editie achterwege gelaten. De 3.5 liter V6 is met 444 pk even sterk als de gewone GTE en daarmee allerminst een stakker.
Lotus-tenue
De Evora F1 Edition als zodanig herkennen is een fluitje van een cent. Lotus heeft hem geheel in de huisstijl van hun Formule 1-team gehuld. Kortom, een in diepzwart gespoten carrosserie geflankeerd door goudkleurige striping en dito getinte wielen en her en der wat rode details. Let ook even op het enorme koolstofvezelgehalte; de gehele achtervleugel en diffuser zijn eruit opgetrokken en aan de voorzijde is eveneens wat van dit lichte, maar peperdure materiaal verwerkt. Een koopje zal de sportwagen, die ook de Nederlandse showrooms zal aandoen, dus wel niet worden.
Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com