Autonieuws
20% en scherpe prijs voor Mercedes E 300 Hybrid
4 april 2012 - In vergelijk met de BMW 5-serie en Audi A6 loopt de Nederlandse koper niet warm voor de E-klasse van Mercedes-Benz. Dikke kans dat daarin vanaf juli verandering komt als de E 300 BlueTec Hybrid verkrijgbaar is. Naast een bijtelling van slechts 20% is deze zuinige sedan ook nog eens scherp geprijsd.
De Mercedes-Benz E 300 BlueTEC Hybrid komt in juli op de markt en bevat een samenwerkende aandrijflijn bestaande uit een 2.1 liter viercilinderdiesel met zelfstandig 204 pk en 500 Nm, een 20 kW en 250 Nm sterke elektromotor en de bekende 7G-tronic automaat. Het gecombineerde vermogen wordt niet opgegeven, maar het is aan te nemen dat dit meer bedraagt dan de hybrideloze E 250 CDI, maar lager is dan de som der delen vanwege energieverlies tijdens de coöperatie.
Maximaal 35 km/h
De lithium-ion accu is ondergebracht in de motorruimte en is in staat in zijn eentje de E 300 Hybrid in beweging te houden. Dat kan over een afstand van 1 km met een maximale snelheid van 35 km/h. Tot snelheden van 160 km/h kan de CDI-motor onder bepaalde omstandigheden worden uitgeschakeld tot het moment dat de accu leeg is. Allemaal om brandstof te besparen, net als het standaard aanwezig start/stop-syteem.
Uniek
Vanwege het zware lithium-ion batterijenpakket van de elektrische unit drukt er wel een extra 100 kg gewicht op het chassis van de E 300 Hybrid. Desondanks snelt de auto alsnog in een vlotte 7,5 seconden (7,8 voor Estate) naar de 100 km/h. De topsnelheid ligt op 242 km/h (Estate: 232 km/h). Het gemiddelde verbruik is ongekend laag: slechts 4,2 l/100 km (Estate 4,3 l/100 km). Pas echt interessant wordt het bij het effect van de elektromotor op het brandstofverbruik en inherent daaraan de CO2-uitstoot; dat bedraagt gemiddeld slechts 4,2 l/100 km bij 109 g/km. Fiscaal gevolg? Een goedkeuring voor een bijtelling van maximaal 20% tot in ieder geval 2015. Daarmee is de E 300 Hybrid vooralsnog de enige in zijn klasse. Voor de Estate-stationvariant dient helaas 25% bijtelling afgetikt te worden omdat deze gemiddeld 116 g/km aan CO2 uitstoot.
Richtprijs
Al die geavanceerde techniek, dat brengt zeker een bepaald prijskaartje met zich mee. Nou, definitieve prijzen heeft Mercedes-Benz nog niet, maar noemt als streeftarief wel een bedrag van € 56.500,-. Mocht deze vanafprijs gehandhaafd kunnen worden, dan is deze lager dan een hybrideloze E 250 CDI met automaat waarover de hoogste bijtelling betaald moet worden bij zakelijk gebruik. Trek je conclusies…
Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com