Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

Officieel: vernieuwde Mercedes G-klasse

10 april 2012 - Opnieuw heeft Mercedes-Benz de G-klasse verder geconserveerd. Om het model na 33 jaar nog altijd modern te houden werden subtiele exterieurvernieuwingen doorgevoerd. Het belangrijkste nieuws schuilt echter binnen waar Mercedes een compleet nieuw dashboard monteert. En last but not least: twee nieuwe AMG-uitvoeringen!

Het origineel stamt uit 1979 en was primair ontwikkeld om te presteren in ruig terrein. Het is dan ook ongekend wat een levensloop de G-klasse heeft doorgemaakt. Want ondanks dat de auto zich nog steeds uitermate goed thuis voelt op onverharde wegen is de G-klasse zich door de jaren heen steeds meer als een luxe SUV gaan gedragen. Met spectaculaire AMG-modellen, luxe features en steeds meer elektronica voldoet het model nog altijd aan de hedendaagse eisen. Zonder zijn legendarische karakter te verliezen.

LED´s
Nu de G-klasse voor de zoveelste maal door Mercedes-Benz vernieuwd is heeft zijn uiterlijk nog altijd die kenmerkende hoekige styling behouden. Van een facelift kan niet eens gesproken worden, want met de plaatsing van een strookje LED-verlichting en een paar nieuwe buitenspiegels is de nieuweling enkel voor de kenner te onderscheiden.

Nieuw dashboard
Hoe anders is dat wanneer je het portier opent en instapt. Je behoeft geen kenner te zijn om te zien dat het dashboard grotendeels vernieuwd is. De klokkenwinkel met daartussen voortaan een TFT-kleurenscherm is nieuw, evenals de gehele middenconsole. Bovenop het dashboard pronkt een groot kleurenscherm dat onderdeel uitmaakt van Mercedes’ moderne Comand online waarmee op internet gesurft kan worden en bovendien de functies van het audio-/navigatiesysteem herbergt. De bediening geschiedt voor het eerst via de welbekende Comand-controller die een plaatsje heeft gekregen nabij de versnellingspook. Om zijn geschiedenis niet geheel te doen vergeten is de grote handgreep voor de bijrijder gebleven en hebben ook de drie kenmerkende schakelaars voor de differentiëlen hun weg naar de vernieuwde G-klasse gevonden.

Moderne veiligheid
Enigszins wennen in een icoon als deze is de komst van tal van moderne elektronische hulpmiddelen. Achteruitrijden wordt voortaan namelijk vergemakkelijkt met Parktronic inclusief een achteruitrijcamera. Daarnaast zien we Distronic plus (adaptive cruise control), Blind Spot Assist en een ESP-systeem met Trailer Stability Control.

AMG!
Op motorisch vlak eveneens grote vernieuwingen. Niet zozeer bij de standaard G 350 en G 500, maar wel op het gebied van de absolute topmodellen: de AMG’s. De G 55 heeft het veld geruimd voor de moderne G 63 AMG met onder de kap de nagelnieuwe 5.5 liter bi-turbo V8 van de heren uit Affalterbach. Het blok is met 544 pk en 760 Nm een krachtpatser van jewelste. En voor wie dat nog niet genoeg is introduceert Mercedes nu ook nog eens een G 65 AMG met een geblazen V12. Zijn vermogen: 612 pk en 1.000 Nm! Voor wie met minder ook genoegen neemt is er nog altijd de G 350 BlueTec met V6 diesel (211 pk / 540 Nm) en de G 500 (388 pk en 530 Nm). De laatsten zijn beiden gekoppeld aan de 7G-tronic automaat van Mercedes terwijl de beide AMG’s over een specifieke bak van Mercedes’ huistuner beschikken.

Juni 2012
Met behoudt van zijn unieke design en ongekende offroadeigenschappen is de G-klasse nu wederom klaar voor een paar vruchtbare jaren. En hoe langer hij in productie blijft, hoe meer wij van de G-klasse blijven houden. Want wat een icoon is dit. Vanaf juni staat ‘ie bij de dealers.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.