Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

Mogelijk 600+ pk V8-power voor Lamborghini Urus

14 mei 2012 - Hoewel de productie nog altijd niet is goedgekeurd wordt er achter de schermen hard gewerkt aan de Urus. Een Lamboghini-ingenieur heeft verklaard dat de focus bij de ontwikkeling van de SUV ligt op de gewichtsbeperking.

Dat luxe fabrikanten en masse aan de SUV gaan is al lang geen nieuws meer. De markt gecreëerd door de Porsche Cayenne bleek een stuk groter dan gedacht en binnen afzienbare tijd zullen Maserati en Bentley hun eerste luxe off-roader op de markt brengen om een eigen stuk van de taart te claimen. Lamborghini, net als Bentley afkomstig uit de VAG-stal, speelde al langer met het idee van een SUV maar tot een maand geleden bleef een wolk van mysterie hangen rond de plannen van de Italianen. Op 22 april werd dan eindelijk de Urus aan de wereld gepresenteerd, een model dat de verkoopcijfers van Lamborghini moet gaan verdubbelen.

Onderstel
Hoofd ontwikkeling van Lamborghini Maurizio Reggiani heeft inmiddels meer technische details bekend gemaakt over de Urus. Hoewel de productie door VAG nog altijd niet is goedgekeurd staat de ontwikkeling van het productiemodel allerminst stil. De Urus zal komen te staan op het nieuwe PL73-platform dat ook de basis zal gaan vormen voor de nieuwe Audi Q7, Volkswagen Touareg, Porsche Cayenne en (indien akkoord voor productie) de Bentley EXP 9F. Door slimme technieken te gebruiken in de ophanging mikt Lamborghini op een gewicht van 2.000 kg, ruim 200 kg minder dan zijn concurrenten. Veelvuldig gebruik van koolstofvezel in o.a. het interieur moet verder bijdragen aan het lage gewicht en het lage zwaartepunt.

Geen V10
Hoewel een definitieve beslissing nog niet genomen is lijkt het erop dat deze Lamborghini geen V10 in het vooronder krijgt maar een V8. Het zou de twee turbo’s tellende 4.2 liter Audi-V8 zijn waar Lamborghini een oogje op heeft. Deze krachtbron brengt in Audi’s hete RS-modellen ongeveer 450 pk voort, in de Urus mikt men op ruim 600 pk. Hoewel teleurstelling misschien niet helemaal van de lucht is heeft Lamborghini goede redenen voor de V8. Ten eerste is er het lagere gewicht maar nog belangrijker is de grootte van de motor. De achtcilinder zou namelijk in zijn geheel achter de vooras passen waardoor feitelijk een middenmotor-configuratie ontstaat.

Productie
Mochten de dromen van Lamborghini uitkomen en de verkopen stijgen naar 3.000 stuks per jaar dan zal de fabriek in Sant´ Agata uit zijn voegen barsten. Pre-fabricage zal dan elders plaatsvinden met alleen de assemblage en detailafwerking in de beroemde Italiaanse fabriek.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.