Autonieuws
Mercedes presenteert motorengamma nieuwe A-klasse
20 mei 2012 - We moeten nog even wachten maar Mercedes warmt ons alvast op met alle motoren die hun weg zullen vinden naar de nieuwe A-klasse. Mercedes? kleinste kan vier diesels en drie benzine-exemplaren in het vooronder verwachten.
Een paar maanden geleden maakten we kennis met de volledig nieuwe Mercedes A-klasse. De benjamin van het Mercedes-gamma is een stuk volwassener geworden en moet met zijn nieuwe looks en afmetingen een serieuze punt uit de taart van het zwaarbevochten C-segment gaan nemen. In aanloop naar de lancering later dit jaar heeft Mercedes vandaag bekend gemaakt met welke motorvarianten de nieuwe A-klasse later dit jaar in de showroom zal verschijnen.
Instapdiesel
Bij het kiezen van een instapdiesel voor de A-klasse heeft de keuze voor de versnellingsbak een grotere impact dan normaal. Kies je namelijk voor de handmatige zesbak in de A 180 CDI, dan ligt er een 1.5 liter Renault-motor in de beugels. Deze levert 109 pk en het koppel (260 Nm) is tussen de 1.750 en 2.500 toeren beschikbaar. Het gecombineerde verbruik komt in dit geval op 3,8 l/100 km (98 g/km). Kies je voor de 7G-DCT-transmissie in de A 180 CDI, dan wordt er een zogenaamde OM 651-diesel gemonteerd die we al sinds 2008 kennen uit onder andere de C-, E- en S-klasse. Het vermogen ligt net als het Renault-exemplaar op 109 pk, het verbruik komt op 4,1 l/100 km.
A 200/220
Wil je wel dieselen maar toch met iets meer pit? Dan is er allereerst de A 200 CDI die ook de 1.8 liter OM 651-motor krijgt, maar 136 pk en 300 Nm naar de wielen weet te sturen. Met de handbak komt het gecombineerde verbruik op 4,3 l/100 km (112 g/km) te liggen en, hoewel 40 kg zwaarder, met de 7G-automaat ligt deze op 4,1 l/100 km (109 g/km). De krachtigste diesel komt in de A 220 CDI te liggen en bij de ontwikkeling heeft Mercedes gebruikt gemaakt van downspeeding, oftewel een grote motor die ook bij lage toerentallen veel vermogen levert. De 2.2 liter heeft een grotere turbo dan zijn kleinere broertjes en levert een vermogen van 170 pk en krijgt standaard de 7G-DCT-automaat met dubbele koppeling. Het koppel van 350 Nm is vanaf 1.600 toeren beschikbaar, de exacte verbruiks-/uitstootcijfers zijn nog niet bekend. De 100 km/h wordt in de A 220 CDI na 7,8 seconden aangetikt en zijn topsnelheid ligt op 227 km/h.
Benzine
Ook de benzineliefhebber kan natuurlijk terecht bij de A-klasse. Deze wordt namelijk leverbaar met drie viercilinders uit de M 270-familie. In de A 180 BlueEFFICIENCY hangt een exemplaar van 1.6 liter met een vermogen van 122 pk en 200 Nm trekkracht. Het verbruik ligt respectievelijk op 5,5 en 5,4 l/100 km voor de handbak en de 7G-automaat. Een treetje hoger staat de A 200 BlueEFFICIENCY die tevens 1.6 liter meet maar 156 pk naar de wielen weet te sturen. Deze noteert exact dezelfde verbruikscijfers als het kleinere exemplaar in de A 180. Aan de top van het gamma komt de A 250 die zowel als BlueEFFICIENCY en als Sport verkrijgbaar zal zijn. In beide gevallen is de 2.0 liter goed voor 211 pk en een koppel van 350 Nm. Dit maakt van de A-klasse een rappe rakker, 0-100 km/h neemt slechts 6,6 seconden in beslag terwijl de topsnelheid op 240 km/h ligt. Een gecombineerd verbruik van 6,1 l/100 km is nog alleszins acceptabel voor dergelijke prestaties.
AMG?
Het is tenslotte nog maar de vraag hoe lang de A 250 aan de top van het gamma staat. Op de Nürburgring is namelijk al een testexemplaar van de A 25 AMG gespot die naar verwachting de lat boven de 300 pk zal leggen.
De nieuwe Mercedes A-klasse staat vanaf medio september bij de dealer. In juni gaan wij voor het eerst met de auto rijden. Een uitgebreide rij-impressie daarvan zal uiteraard kort daarna volgen. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com