Autonieuws
Alle prijzen vernieuwde Mercedes GLK
28 mei 2012 - In navolging van de bekendmaking van het basistarief worden nu alle prijzen van de vernieuwde GLK-klasse gecommuniceerd. Mercedes-Benz deed dit kort voordat we in de Franse regio Rhône-Alpes de eerste meters maakten met het model.
Binnenkort de rijimpressie, maar nu dus eerst de prijzen. Diesels overheersen in het leveringsprogramma van de opgefriste Mercedes GLK-klasse en de voordeligste in dat rijtje is de GLK 200 CDI met 143 pk en 350 Nm. De vanafprijs hiervan bedraagt € 45.995,-. Accelereren naar 100 km/h kent dan een duur van 10,3 seconden en de topsnelheid ligt op 195 km/h. Als verbruik wordt 5,5 l/100 km opgegeven bij een CO2-uitstoot van 143 g/km. Vervolgens is er de vanaf € 48.995,- verkrijgbare GLK 220 CDI, goed voor 170 pk en 400 Nm uit dezelfde 2.1 liter viercilinder dieselmotor. Sprinten naar honderd doet dit model in 8,7 seconden en bij 205 km/h wordt de versnelling een halt toegeroepen. Ondanks het hogere vermogen is het theoretische verbruik en de uitstoot echter gelijk aan dat van de instapper. Wie dat wil kan de enkel achterwielaangedreven GLK 200 en 220 CDI ook uitrusten met de 7G-Tronic automaat. De prijzen bedragen dan respectievelijk € 48.920,- en € 51.920,-. Houdt daarnaast rekening met een iets langzamere sprinttijd en een lagere top.
BlueTec
De GLK met BlueTec-technologie is te verkrijgbaar als 220 en als 250, maar in beide gevallen altijd gekoppeld aan de 7G-Tronic en voorzien van 4Matic-vierwielaandrijving. De voordeligste is er vanaf € 55.995,- en heeft 170 pk met een maximumkoppel van 400 Nm. Van 0 naar 100 km/h voltrekt zich in acht seconden rond en de naald van de snelheidsmeter zal niet verder raken dan 205 km/h. De sterkere en € 57.995,- kostende GLK 250 BlueTec (204 pk/500 Nm) weet vanzelfsprekend beter te presteren; 0,8 seconden sneller op de sprint en een 5 km/h hogere topsnelheid. Om het verbruik en de uitstoot hoef je de ene niet voor de ander te dulden; beide modellen doen 6,1 l/100 km bij 159 g/km.
Zescilinders
De twee zescilinders van het gamma zijn de GLK 350 CDI en de GLK 350 (zonder motoraanduiding). In het laatste geval weet je dat je met de benzine te maken hebt. Die levert 306 pk en 370 Nm en weet in 6,5 seconden de 100 km/h te bereiken. Diens topsnelheid ligt op 238 km/h en na honderd gereden kilometers ben je 8,1 liter benzine armer en heeft de auto gemiddeld 189 gram CO2/km de wereld in geblazen. De GLK 350 met standaard 4Matic en 7G-Tronic is er vanaf € 63.995,-. De zescilinderdiesel is zelfs nog eentiende sneller op de bekende sprint dan de benzine en daar heeft het torenhoge koppel van 620 Nm zonder meer mee te maken. Het aantal paardenkrachten ligt op 265 stuks en die geven de dieseltopper uiteindelijk een top van 232 km/h. Als verbruik wordt 6,9 l/100 km opgegeven en de gemiddelde uitstoot ligt tien gram per kilometer lager dan de benzine, 179 g/km dus. De prijs van dit alles: € 68.995,-.
Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com