Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

Mercedes GL 63 AMG, ultieme alleskunner?

30 mei 2012 - Wie het breed heeft laat het breed hangen, en veel breder dan de nieuwe GL 63 AMG gaat het echt niet worden. Ruig als een G-klasse, comfortabel als een S-klasse en snel als een SLK 55 AMG, wat wil je nog meer?

Waarom? Dat was de eerste reactie die bij ons opkwam toen de nieuwe GL 63 AMG aangekondigd werd. Maar nu we er langer over hebben nagedacht is ons duidelijk geworden dat, wanneer geld geen rol speelt, dit wellicht de meest complete auto op de markt is. De nieuwe GL-klasse werd enkele weken geleden in New York gepresenteerd als de S-klasse onder de SUV’s. Zeer comfortabel, ongekende luxe, van alle gemakken voorzien en toch nog geschikt voor die keren dat het asfalt ophoudt. Wat krijg je dan als je dit alles combineert met de sportieve aspiraties van AMG? De GL is tenslotte een enorme mastodont en zijn niet geringe gewicht nodigt normaal gesproken niet uit voor het snelle bochtenwerk.

AMG Ride Control
AMG heeft deze uitdaging echter met beide handen aangepakt en heeft AMG Ride Control en het Active Curve System toegepast om de GL zo vlak mogelijk te houden in de bocht. Ride Control staat voor een sportief onderstel dat is uitgerust met adaptieve demping. Het Actie Curve System is een actief stabilisatiesysteem dat het overhellen van de auto sterk moet reduceren.

Oude bekende
Zoals bij elke AMG ligt het kroonjuweel onder de motorkap en dat is bij de GL 63 niet anders. Gekozen is voor de 5.5 liter biturbo V8 die we uit meerdere AMG-modellen kennen. Via de AMG Speedshift Plus 7G-tronic versnellingsbak wordt 557 pk en 760 Nm in een 40:60 verhouding naar de voor- en achterwielen gestuurd. Deze ongeveer 2,5 ton wegende gigant wordt hierdoor in 4,9 seconden naar de 100 km/h geslingerd en schiet bij 250 km/h in de begrenzer.

Zuinig?
Mercedes prijst de GL 63 AMG om zijn zuinige technieken zoals een start-stop-systeem en een eco-functie, maar houdt natuurlijk niemand voor de gek. Met zo’n auto zijn er maar weinig benzinepompen die je voorbij zal kunnen rijden, in de doorgaans onherhaalbare verbruikstest werd 12,3 l/100 km genoteerd. In de praktijk zal, zo ondervonden we onlangs met de gelijk gemotoriseerde G 63 AMG, het verbruik al snel richting de 1 op 6 kruipen.

Uitrusting
Standaard is de GL 63 AMG van alle gemakken voorzien zoals een volledig lederen interieur, park-assist, een glazen schuifdak en allerhande veiligheidssystemen. Standaard wordt de auto op 21 inch wielen gezet, deze kunnen voor een toeslag in het mat zwart worden afgewerkt. Hoewel de prijzen van de nieuwe GL nog niet bekend zijn zal deze GL 63 AMG waarschijnlijk in de buurt van de 2 ton terecht komen, mede dankzij de slurptax die naar Den Haag dient te worden overgemaakt. De nieuwe GL-klasse staat vanaf november bij de dealerKijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.