Autonieuws
Nieuwe Mercedes GL-klasse vanaf net geen ton
25 juli 2012 - Zonder veel bombarie heeft Mercedes de nieuwe GL-klasse van een prijskaartje voorzien. Dankzij besparende technieken is de mastodont voor het eerst voor minder dan honderdduizend euro verkrijgbaar.
Een auto als de GL zal – zeker voor Europa – altijd een model in de marge blijven. Dat weerhield Mercedes er echter niet van om wederom alles uit de kast te trekken en het vlaggenschip weer helemaal bij de tijd te brengen. Los van de nieuwste technische snufjes werd er belangrijke winst geboekt op het onderdeel verbruik. Nu zal de GL het nooit van een Prius winnen maar een besparing van ongeveer 20% voor zowel de benzine- als dieselversies is zonder meer indrukwekkend te noemen. Dankzij deze besparing hoeft er ook in eerste instantie behoorlijk minder te worden afgeschreven. Zo staat de nieuwe GL-klasse voortaan in de prijslijst vanaf € 94.375,-, bijna 18 mille minder dan zijn voorganger.
Keuze
Voor dit bedrag krijg je de V6-diesel die standaard is uitgerust met onder andere Thematik-airconditioning, een glazen schuifdak en het Audio 20-systeem. Ga je echter enthousiast vinken in de optielijst dan kan de prijs snel oplopen tot ver over de ton. Aan keus in meer luxe en comfort is namelijk geen gebrek. Neem bijvoorbeeld het AMG-sportpakket dat zaken toevoegt als 21 inch lichtmetaal en allerhande AMG-details. Een meerprijs van € 5.399,- vraagt de Mercedes-dealer hiervoor. Wil je het parkeerpakket? Dan ben je € 1.808,- lichter. En audief genot met dank aan Bang&Olufsen-installatie vergt een extra investering van € 5.399,-.Wil je niet dieselen en heb je liever de 408 pk sterke V8-benzine, dan moet behoorlijk dieper in de buidel getast worden. De vanafprijs van de GL 500 bedraagt namelijk € 130.470,-.
AMG
Maar het kan nog gekker. Met de GL 63 AMG om precies te zijn. Deze niet eerder verkrijgbare GL-uitvoering is voorzien van de bekende 5,5 liter V8 met 557 pk en een gigantische 760 Nm aan koppel. Vierwielaandrijving is uiteraard standaard, net als op de overige modellen. Met deze beul van een achtcilinder kan de 2,5 ton wegende reus in minder dan vijf seconden de 100 km/h aantikken en 250 km/h rijden. Bij zo´n brok luxe en geweld is vanzelfsprekend niet op de kleintjes gelet en dat moet de nieuwe eigenaar dan ook niet doen. De vanafprijs ligt namelijk op een hoogte van € 184.034,- en daarmee is de GL 63 AMG bijna 20.000 euro duurder dan een Cayenne Turbo.
De nieuwe Mercedes GL staat later dit jaar bij de Nederlandse dealer.
Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com