Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

Nieuwe Range Rover overtreft zichzelf

14 augustus 2012 - 420 kilogram, dat hakt erin. Maar het staat er echt! De nieuwe Range Rover is dit gewicht lichter dan zijn voorganger die maar liefst tien jaar dienst deed. Maar de nieuwe Range heeft meer te bieden. Wat? Dat lees je hier.

Als er één ding is waar de nieuwe Range Rover al bij voorbaat om gekend wordt, dan is het zijn gewicht. De prestigieuze SUV kreeg een compleet nieuw, zelfdragend koetswerk dat, met dank aan de know-how die de Britten bij Jaguar hebben opgebouwd, helemaal uit aluminium is opgetrokken. En dat lichtere metaal mist zijn effect niet. De nieuwe Range zet zo maar even 420kg(!) minder op de weegschaal. Dat is veel, heel veel.



Alles nieuw
Het lagere wagengewicht scheelt geheid – specificaties zijn nog niet bekend gemaakt – een flinke slok op de borrel qua brandstofverbruik. Ook in procenten is de besparing indrukwekkend. Zo weegt het nieuwe chassis maar liefst 39% minder dan de stalen versie voorheen. Het spreekt vervolgens voor zich dat de ophanging minder moeite heeft om het onderstel in het gareel te houden. Toch hebben de ingenieurs de Range Rover ook een totaal nieuwe aluminium voor- en achterwielophanging meegegeven, ontwikkeld in samenhang met een eveneens geheel nieuw ontwikkelde luchtvering op alle vier de hoeken van de auto. Als gevolg hiervan is het comfortabele rijgedrag gebleven, maar is de Range tegelijk dynamischer geworden. Vooral bij het rijden door bochten zou winst behaald zijn; de koets blijft vlakker, het stuurgevoel natuurlijker. Bovendien is de Range nog stiller dan voorheen dankzij akoestisch gelaagd glas rondom.



Krachtpatsers
De nieuwe Range is van een leeg vel papier ontstaan. Alles is nieuw, op de motoren na, die zijn overwegend verfijnd. Het palet omvat bij aanvang de bekende TDV6- en TDV8-dieselmotor en de 5.0 liter V8-Supercharged, een benzine en tevens topmodel van het leveringsprogramma. Alle motoren worden standaard gekoppeld aan een achttrapsautomaat die tevens bijdraagt aan een sterk gereduceerd verbruik en lagere uitstoot.



Trouw aan concept
Elegantie is het nieuwe codewoord bij de designers van de Range, maar wat niet wil zeggen dat de klassieke designelementen verloren gaan. Het model blijft erg herkenbaar. Aan de terreinwaardigheid werd evenmin getornd. Het Terrain Response-systeem van Land Rover, dat de bestuurder assisteert bij het terreinrijden door steeds voor elke ondergrond de juiste instellingen kiest en de ophanging, stuurinrichting, differentiëlen en zelfs gaspedaalrespons aanpast, onderging opnieuw een evolutie en detecteert nu zelfs automatisch door welk terrein de Range Rover zich ploegt.



Meer ruimte
Het interieur blijft eveneens vertrouwd en wordt gekenmerkt door zuivere elegante oppervlakken, aangekleed met leder en houtfineer. En er is meer zitruimte; achterin tot wel 118 mm extra beenruimte. Land Rover ontwikkelde zelfs een nieuw stoelenpakket met als optie twee geheel elektrisch verstelbare, individuele Executive Class-zetels als tweede zitrij. Ook is zowel het bovenste als onderste deel van de achterklep elektrisch bedienbaar.



Begin 2013
De voorverkoop van de nieuwe Range Rover gaat van start in september, waarna de eerste auto’s vanaf begin 2013 zullen worden afgeleverd aan klanten. Prijzen volgen nog, maar nu al kunnen we gerust beloven dat die gunstiger zullen uitvallen dan voorheen als gevolg van de lagere uitstoot. De zescilinderdiesel krijgt een C-label, zo laat Land Rover alvast weten.

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.